Marianne Dobak KvensjøFørst og fremst vil jeg takke hovedentreprenør Implenia for deres fremragende arbeid. Deres innsats har vært avgjørende for at vi i dag kan stå her og beundre denne flotte konstruksjonen. Jeg vil også takke Nordland fylkeskommunes egen byggherreorganisasjon for deres engasjement og innsats gjennom hele prosjektet.
En spesiell takk går også til rådgiverfirmaet Efla, som har prosjektert den nye veien og brua.
Alle de involverte sin ekspertise, har sikret at vi har fått en moderne og funksjonell bru som vil tjene oss i mange år fremover.
Vi må heller ikke glemme våre naboer og bedriften Cermaq, som ligger nært opp til deler av anleggsområdet. Deres tålmodighet og samarbeid har vært uvurderlig. Takk også til firmaet Bygger’n, som har vært en god nabo og som i dag leier ut lokaler til denne åpningsmarkeringen.
Bakgrunnen for hele dette prosjektet er at den gamle brua fra midten av 70-tallet hadde store skader på betong og armering på grunn av korrosjon. Det har vært gjort flere tiltak for å forlenge levetiden til brua, men den eneste permanente løsningen har vært å bygge ny bru. Den gamle brua hadde lastbegrensninger og en levetid satt av Vegdirektoratet som utløper i 2024.
Den nye Engeløya bru er en imponerende konstruksjon. Brua er cirka 350 meter lang, med to kjørefelt som til sammen har en bredde på 7,5 meter, i tillegg til en 1,5 meter bred bankett. Den totale bredden på brua er 10,1 meter, noe som er betydelig bredere enn den gamle brua.
Arbeidet med brua startet i januar 2022, og det har vært en omfattende prosess. Fra masseuttak i Bogen til støping av brua i ti etapper fra høsten 2023 til sommeren 2024, har dette vært et prosjekt som har krevd mye planlegging og hardt arbeid. Prosjektet gjennomføres innenfor gjeldende rammer for framdrift og kostnader. Før byggingen startet opp, opplevde bygg- og anleggssektoren en stor kostnadsøkning, noe som har gjort at budsjettet måtte økes. Engeløybrua er den største enkeltkontrakten Nordland fylkeskommune har gående på vegsiden for tiden, og dette er et betydelig løft for oss.
Det er derfor ekstra gledelig å kunne konstatere at arbeidet har gått meget bra, og at vi nå kan åpne brua for trafikk. På grunn av værforholdene i høst, har det ikke vært mulig å gjennomføre asfaltering. Dette vil nå først skje til våren. Til våren skal også banketten bygges – en halvannen meter bred opphøyning der folk kan gå og sykle, adskilt fra vegbanen. Det siste som skjer i prosjektet, er at den gamle brua skal rives. Alt dette forventes ferdig gjennomført i løpet av sommeren 2025.
En hyggelig bieffekt av prosjektet er opparbeiding av næringsområdet Storskjæret vest, som skal overtas av Steigen kommune og som vil bidra til nye muligheter for næringsutvikling.
Jeg vil også benytte anledningen til å takke alle som har vist hensyn og fulgt skiltingen under byggeperioden. Deres tålmodighet har bidratt til at arbeidet har kunnet gjennomføres på en trygg og effektiv måte.
Til slutt vil jeg si at denne brua ikke bare er en viktig infrastrukturforbedring, men også et symbol på hva vi kan oppnå når vi samarbeider. Den nye Engeløya bru vil binde oss tettere sammen og åpne nye muligheter for både næringsliv og innbyggere i regionen.
Tusen takk til alle som har bidratt, og gratulerer med dagen!
Ny lavbru i forgrunnen
Øyvin Laxaa Vollan