Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø skulle gjerne ønsket flere tilbydere til ferjedrift på Alstenfjorden.
Anna Brandal
Med tilbud fra kun ett selskap som rent teknisk svarte ut alle kriteriene i anbudet for ferjedrift på Alstenfjorden, var det ifølge fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø ikke annet å gjøre enn å avlyse konkurransen. Anbudet gjelder ferjetrafikken mellom Sandnessjøen - Løkta - Dønna og mellom Søvik - Austbø - Herøy – Brasøy, med oppstart i 2027. Konkurransen vil bli lyst ut på nytt i løpet av våren 2025.
– Dette er et eksempel som veldig godt viser at det må på plass helt andre virkemidler fra statlig hold. Nordland fylkeskommune har ingen muskler til å kunne håndtere en dobling av kostnadsbildet, understreker fylkesråd Kvensjø.
Løfter ferjene til fylkesting og regjering
Fylkesrådet har ambisjoner om å gjøre ferjetrafikken grønnere, og utlyste konkurransen med flere alternativer, både elektrifisert drift og på konvensjonell diesel. Kvensjø er skuffet over at ikke flere rederier har levert tilbud på konkurransen for å drifte ferjene til det største øysamfunnet i Norge uten fastlandsforbindelse.
– Vi fikk inn tilbud fra kun ett eneste selskap som svarte ut de tekniske kravene i konkurransen. Utfordringsbildet er garantert sammensatt. Mangel på fartøy og mangel på mannskap er nok to av faktorene som spiller inn. Uansett må vi løfte utfordringene til både fylkestinget og til regjeringen. Og jeg vil selvsagt holde tett dialog med kommunene, argumenterer Kvensjø.
En felles kystutfordring
Under det kommende fylkestinget i oktober vil Kvensjø orientere om utfordringene med aldrende ferjemateriell og utfordringer knyttet til ferjedriften i Nordland, men også belyse den uheldige bieffekten av gratis ferjetilbud som har forårsaket køer i sommertrafikken.
– Nordland fylkeskommune har over mange år skjøvet fornyingen av ferjemateriellet foran seg. Nå ser vi resultatet av dette og står i en situasjon der kostnadene med å fornye ferjemateriellet er mye høyere enn budsjettene. Kostnadsøkningen til investering og drift av 23 ferjesamband gjenspeiles ikke i rammeoverføringene fra regjeringen. Framover skal vi ha mye kontakt med regjeringen og representanter på stortinget. Hvis regjeringen ønsker det samme som oss, at det skal bo folk og drives næringsutvikling på øyene, må vi skape en forståelse for utfordringsbildet, slik at vi kan få rammer til å gi et godt nok tilbud, argumenterer Kvensjø.
Verdier for milliarder
Fylkesråden viser til at fem av sambandene til øyene i Nordland, Herøy, Lovund, Træna, Sør-Arnøy og Skrova, er Norges viktigste næringsveier.
– Her fraktes fisk for mange titalls milliarder kroner årlig. Og regjeringen har ambisjoner om å mangedoble denne produksjonen. Her forventer jeg at de følger opp, og da må også den første delen av eksportreisen sikres. Det er viktig at næringslivet og beboerne på øyene langs nordlandskysten sikres et stabilt og forutsigbart tilbud, sier fylkesråd Kvensjø og ber om snarlig møte med statsrådene som har ansvaret for næringsutvikling og samferdsel.
Hadfast
Fylkesråd Kvensjø mener utfordringsbildet med manglende tilbydere til ferjedrift på Alstenfjorden, også aktualiserer ønsket om en fastlandsforbindelse.
– Dette er selvsagt et lengre løp. Men vi må kunne ha to tanker i hodet samtidig. På kort sikt vil jeg gjøre alt jeg kan for å synliggjøre ferjeutfordringene på statlig hold. Samtidig skal vi få på plass et så godt faktagrunnlag at Nordland fylkesting kan ta reelle beslutninger knyttet til en fastlandsforbindelse, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.