Cookie Consent by TermsFeed – Burde latt Norwegian styrke Widerøe - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

– Burde latt Norwegian styrke Widerøe

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø, mener Norwegian burde fått lov å kjøpe Widerøe. 

Portrett av dame foran rød vegg. - Klikk for stort bildeFylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø, mener Konkurransetilsynet i liten grad har tatt innover seg hva tilbudet til Widerøe betyr for Nordland og distriktene. Thor-Wiggo Skille

– Jeg er skuffet over at konkurransetilsynet fortsatt vurderer å stoppe Norwegians oppkjøp av Widerøe.  Jeg frykter at denne avgjørelsen kan gi oss et dårligere tilbud i framtiden. Det kan gi oss dårligere frekvens, dyrere priser og færre rutetilbud, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø. 

Kollektivtilbud i nord 

Hun mener Konkurransetilsynet i liten grad har tatt innover seg hva tilbudet til Widerøe betyr for Nordland og distriktene. 

– Dersom dette oppkjøpet stoppes, er jeg redd den reelle konkurransen i Nordland svekkes. Tilbudet fra Widerøe er en viktig del av vårt kollektivtilbud, og dette kan gjøre det vanskeligere å bo og drive næring i Nordland, underbygger Kvensjø. 

Nordnorsk identitet 

Widerøe er en stor del av den nordnorske identiteten. Kvensjø forstår Widerøe er i en presset situasjon, og frykter at de kan bli kjøpt opp av utenlandske eiere. 

– I et marked som endrer seg raskt, er det viktig at Widerøe har økonomiske muskler til å fortsette sin satsing når det gjelder uttesting av el-fly og andre miljøvennlige flytyper. Dette kunne vært videreført under Norwegians eierskap. Nå er vi i stedet redd at utenlandske fond eller andre utenlandske kapitalinteresser kan bli de som styrer utviklingen av flytilbudet i Nord-Norge. Uten noen som helst lokal forankring og forståelse for hva dette tilbudet faktisk betyr for samfunnsutviklingen i nord, har de ikke nødvendigvis de regionale perspektivene med i utvikling av selskapet og tilbudene, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.