Cookie Consent by TermsFeed Disse er videre i konkurransen om fremtidens hurtigbåt - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Disse er videre i konkurransen om fremtidens hurtigbåt

Fremtidens hurtigbåt kan bli seende slik ut - Klikk for stort bildeFremtidens hurtigbåt kan bli seende slik utFire leverandører har kvalifisert seg videre i konkurransen om å levere fremtidens miljøvennlige hurtigbåter til fylkeskommunene Nordland, Troms og Finnmark, Trøndelag og Vestland.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Fremtidens hurtigbåt kan bli seende slik ut - Klikk for stort bildeFremtidens hurtigbåt kan bli seende slik ut

De fire er ESNA, LMG Marin, SES-X og Transportutvikling. Leverandørene satser på batterielektriske hurtigbåter med ulike skrogdesign: enkeltskrog, katamaran og trimaran.

Både foilteknologi og SES (luftpute) er representert – alle med samme målsetting om å redusere energiforbruket til hurtigbåter.

– Vi er svært glade for å se de gode resultatene som leveres gjennom prosjektet. Fylkeskommunene samarbeider godt og legger gjennom det til rette for at norsk maritim næring kan ta en verdensledende rolle innen grønn hurtigbåtdesign- og bygging, sier fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll (Ap), fylkesrådsleder i Troms og Finnmark, Bjørn Inge Mo (Ap), fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap) og fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (Sp).

Modelltesting i tank

Siden høsten i fjor har seks ulike leverandører jobbet med sine forslag til løsninger for fremtidens hurtigbåt. 25. mars leverte de inn sine rapporter i forbindelse med avslutning av konkurransens første fase. De fire som nå er videre, er plukket ut etter en grundig evaluering.

I neste fase av konkurransen skal leverandørene bekrefte sine design gjennom blant annet analyser og modelltesting i tank. Nye hovedleveranser i prosjektet har innleveringsfrist i slutten av november.

I mai 2023 avsluttes designdelen av hurtigbåtprosjektet. Målet er da å ha utviklet elektriske nullutslippshurtigbåter med minimum 30 prosent lavere energiforbruk sammenlignet med dagens fartøy.

Må ha støtte fra statlig hold

Ambisjonen er å bruke de innovative design- og teknologiløsningene som en mal i fremtidige hurtigbåtanskaffelser hvor inntil tre fartøy skal bygges og testes.

– Vi ser at det er et stort teknologisk sprang før vi har fremtidens hurtigbåt på plass i den fylkeskommunale transporten langs kysten vår, og det vil kreve ytterligere støtte fra statlig hold å få bygget båtene. Samtidig er dette prosjektet et «kinderegg», der en får næringsutvikling, klimagevinster og bedre transport, sier Norvoll, Mo, Sandvik og Askeland.

Om Fremtidens hurtigbåt del 2

  • Hurtigbåten er viktig for mange. Den knytter øysamfunn sammen med hverandre og med fastlandet og skaper grunnlag for et balansert og sammenhengende bo- og arbeidsmarked. Det forventes at en stor del av fremtidens næringsutvikling vil skje langs kysten av Norge og den forventede aktiviteten vil medføre økt reisebehov på sjø.
  • Tradisjonelle hurtigbåter forbruker imidlertid store mengder fossilt brensel. Dette er både kostbart og forurensende. Gjennom prosjektet Fremtidens hurtigbåt del II ønsker de fire fylkeskommunene å gjøre hurtigbåter til en av de grønneste transportformene. Samtidig bidrar prosjektets offentlige tilskudd til å redusere risiko for norsk maritim næring, slik at de kan ta større utviklingssteg inn i en grønn fremtid.
  • Prosjektet er støttet av Klimasats, en tilskuddsordning underlagt Miljødirektoratet for reduksjon av klimagassutslipp.