Cookie Consent by TermsFeed fylkesråden svarte om eksamen - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Erik spurte fylkesråden om alternativer til eksamen

Gir standpunktkarakterene et bedre bilde på elevenes evner enn eksamen? Og har fylkeskommunen sett på alternativer til dagens eksamen? 

Tre smilende, unge personer. Foto - Klikk for stort bildeErik Steinslett fra Grane sammen med to venner fra Ungdommens fylkesråd under Nordlandskonferansen tidligere i år. Trond-Erlend Willassen

Dette spørsmålet tok Erik Steinslett fra Ungdommens fylkesråd i Nordland opp under fylkestinget denne uka. Spørsmålet i sin helhet lyder:

"Vi i Ungdommens fylkesråd i Nordland fikk en ny ungplan i år, der to av punktene under utdanning handler om å endre dagens eksamen. Denne ungplanen ble vedtatt på Ungdommens fylkesting hvor ungdommer fra heile Nordland samles i Bodø. Under Ungdommens fylkesting det ble fort enighet om at dagens eksamen ikke fungerer optimalt, men de ønsket ikke å fjerne eksamen. Mange av ungdommene under Ungdommens fylkesting minte også at eksamen spiller alt for stor rolle i vurderingsgrunnlaget, og de mener standpunktkarakterene gir ei mye bedre framstilling på hvordan eleven er som skoleelev og hvordan person hadde vært i framtidig studie og jobb. 
Derfor ønsker jeg å stille dette spørsmålet: Har fylket sett på alternativer til dagens eksamen hvis ja: kan du dele litt om det hvis nei: hvorfor ikke når elvene viser stor misnøye med dagens eksamen."  

Spørsmålet ble besvart av fylkesråd for utdanning Joakim Sennesvik. Han takket for et bra spørsmål, men kunne ikke love noen endringer i eksamensform i Nordland.
-Det litt kjedelige svaret på dette er at det er staten  ved departementet som bestemmer hvordan eksamen skal arrangeres, også i Nordland. Det er derfor per nå ingen planer om hos å gjennomføre alternative eksamensformer, sa han.