Cookie Consent by TermsFeed Forskning i Nordland kan forhindre fremtidige brukollapser - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Forskning i Nordland kan forhindre fremtidige brukollapser

Bru over smalt sund, flere bygninger rundt, fjord og fjell i bekgrunnen. Blå himmel og sommer. - Klikk for stort bildeHerøysundet bru blir forskningsobjekt

Herøysund bru i Nordland skal brukes som testpilot for å finne ut hvordan nye brukatastrofer kan forhindres. Etter flere brukollapser både i Norge og andre steder i verden de siste årene, er det aktualisert å finne ut hvordan man kan forutse og unngå slike katastrofer

Monika Sande - Klikk for stort bildeMonika Sande Thor-Wiggo Skille

- Tanken bak er at vi kan overvåke tilstanden til bruene på litt lignende måter som vi kan overvåke fjellmassiv og faktisk også menneskers helse, sier fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland, Monika Sande.  Gjennom måling av bevegelser i brua og overvåkning av deformasjoner og riss, skal alarmen kunne gå i god tid før ei bru står i fare for å kollapse.  
– Alt ved dette prosjektet kan få store ringvirkninger. Vi kan spare miljøet, penger og forhindre at liv og helse står i fare. Dersom samarbeidet om forskningen går så bra som vi håper, kan vi få reparert tilnærmet usynlige feil ved bruene våre lenge før de får utvikle seg så langt at vi må bygge helt nytt, sier Sande. Hun viser til at det potensielt kan gi milliardbesparelser i norsk målestokk, men også spare liv og helse og miljøet for stor risiko.

Herøysund bru ideell i forskningen

Det er NTNU, SINTEF Narvik, Norges arktiske universitet (UiT), Statens vegvesen og Nordland fylkeskommune som samarbeider om forskningen. Den skal til sammen koste knappe seks millioner kroner. 
–Herøysund bru er valgt ut blant annet fordi den, som mange andre bruer, er bygd av betong og vi vet allerede at det finnes noen skader der som er interessante å følge. I tillegg er den sterkt belastet med svært mye tungtrafikk, og det har allerede blitt installert overvåkning, så vi har allerede data som hjelper oss med å komme hurtig i gang. 

Kan få stor betydning over hele verden

Per Ove Ravatsås

Rådgiver Per Ove Ravatsås i fylkeskommunen tror hjelpemidlene som skal testes ut kan øke levetiden på de eksisterende bruene med opptil 40 år. 
–I løpet av de kommende årene er jeg ganske sikker på at vi kommer til å få mye større forståelse for hvordan materialer til bruer oppfører seg og slites over tid. Forskningen og erfaringene vi samler i vesle Nordland, ytterst på Helgelandskysten, kan få stor betydning for brusikkerhet over hele verden, både økonomisk, for liv og helse, næringsutvikling og for miljøet. Det er utrolig spennende å få lov til å ta del i det sammen med så kompetente forskningsmiljøer som vi snakker om her, sier Ravatsås.

I tilknytning til forskningsprosjektet vil flere studenter ved NTNU og UiT skrive masteroppgaver. Arbeidet ble startet opp 1. september, og skal etter planen avsluttes i årsskiftet 2024/2025.