OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fylkesting i ferjeland

Ferjekø... Bare ordet får mange til å gremmes, og vekker minner om endeløs venting og sure trafikanter. Hva tenker fylkespolitikerne om ferjetrafikken i Nordland?

To personer foran ferge. - Klikk for stort bildeStig Tore Skogsholm fra Høyre og Elin Dahlseng Eide fra Arbeiderpartiet. Trond-Erlend Willassen

Denne uka samles fylkestinget i Nordland i Sandnessjøen på ytre Helgeland, kanskje den mest ferjeavhengige regionen i hele fylket. Om ferja går eller står betyr spesielt mye her. Det vet både gruppeleder for Høyre i fylkestinget, Stig Tore Skogsholm og Elin Dahlseng Eide, gruppeleder for Arbeiderpartiet.

– Forstår dere at folk lang kysten blir oppgitt og forbanna når ferja er full eller ikke går?
– Ja så klart. Og det er ikke bare de som blir det – dette er jo noe vi som politikere er veldig opptatt av. I dette fylkestinget vil det bli diskutert problemer og løsninger ved flere ferjesamband, og jeg er oppriktig glad for at interessen og kunnskapen rundt dette temaet er så stort hos fylkespolitikerne, sier Skogsholm.

– Absolutt – vi deler frustrasjonen. I 2024 ble over tusen avganger på viktige samband innstilt, og mange reisende stod igjen på kaia i timevis. Når hverdagsreisene stopper opp, rammer det jobb, skole, helse- og beredskapstjenester. Arbeiderpartiet mener ferje og hurtigbåt er grunnleggende tjenester for at et samfunn skal fungere, sier Eide.

– Har fylkeskommunen gjort nok for å unngå ferjekaoset vi opplevde i fjor sommer?
Nei, svarer gruppelederen i Arbeiderpartiet.
– De mange innstillingene og køene viser at beredskap, mannskapsplanlegging og kapasitet ikke var på plass. Allerede i april ba Nordland Arbeiderparti om en full gjennomgang av rutekutt og drift, men fylkesrådet avslo. Vi håper i det minste at informasjon til passasjerer er på plass denne sommeren, sier Dahlseng Eide.

Stig Tore Skogsholm ser det annerledes;
– Det får vi svar på i løpet av sommeren, men jeg synes det er mye bra som blir gjort. Jeg er også spent på hvordan det vil fungere med pendlerkort på Alstenfjorden – litt innkjøringsvansker er vel til å regne med, men jeg håper at det kan lette på situasjonen for de som har aller minst tid til å stå i ferjekø. For øvrig vil jeg si at jeg er veldig imponert over det både fylkesråden og administrasjonen klarer å få til med de uoversiktlige og voldsomme utfordringene sommertrafikken gir dem, for ikke å snakke  om innsatsen til ferjemannskapene.

– På lengre sikt: Hvilke tiltak må settes inn?
– Nå er vi i Sandnessjøen, og rett utenfor Kulturbadet hvor fylkestinget arrangeres har vi Alstenfjorden, som er den mest trafikkerte ferjeforbindelsen vi har her i fylket. Jeg blir aldri lei av å gjenta at hver fjerde bil som tar ferje i fylket, reiser over Alstenfjorden. Men ikke nok med det. I januar til mai i fjor var annenhver gjenstående bil i Nordland på tur over fjorden her. Det naturlige svaret – det naturlige tiltaket – er derfor helt åpenbart flere fastlandsforbindelser. Hadfast er kjempeviktig, og det finnes flere andre forbindelser som virkelig vil åpne opp Nordland, gi oss et mye sterkere næringsliv og ikke minst frigjøre ferjeressurser som vi har altfor lite av, sier Skogsholm.

Elin Dahlseng Eide mener dette handler om både folk, utstyr og infrastruktur.
– I korte trekk så må vi vinne kampen om mannskap. I Nordland har vi gode søkertall til de maritime utdanningene. Vi kan velge å ta opp flere elever og utarbeide en offensiv strategi for rekruttering til de maritime yrkene. Da handler det også om de arbeidsvilkårene som tilbys.  På kortere sikt kan fleksible og forutsigbare turnusordninger være et tiltak, 
Så må vi ruste opp kaier og infrastruktur til at vi kan utvikle det som skal være fremtidens hurtigbåter, med betydelig mindre påvirkning på både klima og miljø.

–  Er det akseptabelt at det settes inn så mye gammelt materiell på mange ferjeruter i Nordland?

– Nei, det er uheldig, både med tanke på driftssikkerhet og komfort for de reisende og mannskap.  Når en 32 år gammel ferge byttes ut med en 50-åring, er det et symptom på at anbudssystemet har bikket gal vei. Det viktigste er allikevel at ferga går når den skal. Da Arbeiderpartiet styrte fylkeskommunen gikk fergene og hurtigbåtene langs kysten, mener Eide

– Isolert sett er svaret nei. Det er borti natta at folk som kommer på ferie fra Vestlandet får nostalgiske reiser med barndommens ferjer når de besøker Helgelandskysten. Men det er pengene som bestemmer hva vi er i stand til å gjøre, og kostnadsutviklingen i denne sektoren er i ferd med å kvele oss fullstendig. I tillegg mangler vi infrastruktur som trengs for å få utnyttet dagens teknologi med utslippsfrie ferjer overalt, mener Høyres gruppeleder.

–  Ferjene er en livsnerve i kystfylket Nordland. Bør fylkeskommunen bruke mer av budsjettet sitt på fergedrift?

–  Ja, men pengene må komme et sted fra. Det er landets regjering, altså Arbeiderpartiet, som må legge bedre til rette for denne finansieringen, mener Skogsholm.

– Vi må i alle fall se på hvordan vi bruker pengene. Med Arbeiderpartiet i regjering, sammen med Senterpartiet, har fylkeskommunene fått rekordstore overføringer. Når fylkesrådet heller velger å betale flere millioner i erstatning for kontraktsbrudd enn man tenker å spare på kutt av vinterruta for Nordlandsekspressen, er det i alle fall feil prioritering, mener Eide.

 Kunne du selv tenke deg en bilferie på «Kystriksveien» langs verdens vakreste kyst, eller skremmer ferge-trøbbel deg fra det?

– Selvsagt vil jeg oppleve verdens vakreste kyst – og akkurat derfor jobber vi i Arbeiderpartiet for at alle skal være trygge på at ferjene går når de skal.  Sammen med familien reiser jeg en del langs kysten allerede. Helgelandskysten er helt utrolig. Senest i fjor var vi på ferie på Sør-Helgeland, på Vega, i Brønnøy og Sømna – og fulgte Kystriksveien fra Rørvik og nordover. Da fikk vi også reise med el-ferje mellom Vennesund og Holm, det var veldig behagelig, sier Elin Dahlseng Eide.

– Jeg går gjerne om bord i ferger og hurtigbåter hele året, men når jeg bor langs denne utrolige kysten vår, tenker jeg at jeg heller gir min plass i ferjekøen til noen som aldri har vært her før. Så skal jeg sørge for å få fylt opp ferjekvoten min når trafikken er lavere, repliserer Skogsholm.

– Til slutt vil jeg komme med en liten bønn til de som tar ferje i sommer. Vær snille med fergemannskapene, og spesielt der det er køordnere. Dette er ungdom som gjerne har sine første sommerjobber, og de har ikke skylden for at været er pent og at ønsket om å se verdens vakreste kyst tvinger seg frem hos flere og flere turister. Jeg har selv vært billettør/køordner i ungdommen, og det gav et fascinerende innblikk i ferjekøens indre liv, men det jeg husker best er de hyggelige bilistene som kom med en vennlig kommentar til en stresset billettør, sier han.

Fylkestingets møte arrangeres på Scandic Syv Søstre hotell fra mandag til onsdag denne uka. 
Se kjøreplan for møtet og saksoversikt
Fylkestinget strømmes live på nett-tv