Marianne Dobak Kvensjø er glad for å kunne opprette Distriktsmobiler uten krav til løyve og kjøreseddel.
Thor-Wiggo Skille
I Nordland er det Distriktsmobil i Vevelstad. Denne har vært drevet av frivillighetssentralen, men kravet om at man må ha drosjeløyve og kjøreseddel har gjort det både kostbart og tungvint å drive tilbudet. Nå har Nordland fylkeskommune endret kriteriene for den frivillige transporttjenesten.
– Med et endret nasjonalt regelverk, har fikk vi nå mulighet til å endre kriteriene, og kan opprette slike tjenester uten å følge de samme kravene som det er for næringsdrivende i drosjebransjen, sier en fornøyd fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H).
Distriktstilbud
Fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen (Sp) mener endringen er svært viktig, og vil kunne skape gode transporttilbud i distriktene som ikke har gode kollektivtilbud.
– Dette handler primært om at eldre kan komme seg til kommunesenteret eller til aktiviteter på en lettvint måte. Distriktmobilen i Vevelstad er et veldig godt sosialt tiltak som binder kommunen sammen og tjener samfunnet på en god måte – drevet av frivillighetssentralen, forteller Nilsen.
Stadig skjerpede krav
Den største utfordringen med å opprettholde et slik tilbud på frivillig basis, er at det har vært krev til at alle sjåførene skulle ha kjøreseddel.
Aina Nilsen mener Distriktsmobilen er et godt sosialt tiltak for en kommune.
Anna Brandal
– Kravet om kjøreseddel var satt av samferdselsdepartementet den gang prosjektet Distriktsmobil ble opprettet. Problemet med krav om kjøreseddel, ble også forsterket etter innføringen av en praktisk kjøreeksamen for å få kjøreseddel. Det gir seg selv at dette ble tungvint for et tilbud som i utgangspunktet er frivillig drevet, og som ikke drives som næringsvirksomhet, underbygger Nilsen.
Non-profit
Fylkesråd Kvensjø understreker at det selvsagt skal være trygt å benytte en slik tjeneste, selv om det noe kronglete kravet om kjøreseddel nå kan tas bort.
– Enkelt forklart har vi nå mulighet til å tilnærme oss dette med sunn fornuft. Den nasjonale regelendringen gjør at vi kan lage ordninger med Distriktsmobil dersom driften ikke er kommersiell og drives uten mål om fortjeneste. Det betyr at frivillighetssentralen nå kan få utføres slike tjenester mot betaling som dekker kostnadene. Og vi har lov å støtte slike tiltak uten de strenge løyvekravene og kravene til kjøreseddel forklarer Kvensjø.
Lettere å opprette
Fylkesråd Nilsen forteller at dette vil gjøre det svært mye enklere for Frivillighetssentralen i Vevelstad å få flere sjåfører til å dele byrden i det frivillige arbeidet.
– Samme prinsipp vil også kunne benyttes av andre kommuner i Nordland som mangler drosjedekning i hele eller deler av kommunen. Dette gjør det rett og slett enklere for våre kommuner å kunne tilby slike tjenester for sine innbyggere. Og når kravet om drosjeløyve og kjøreseddel nå tas bort, vil det også bli en mye billigere ordning i den daglige driften, avslutter fylkesråd Aina Nilsen.