OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Har fått fakta for fastlandsforbindelser

Rapportene for fastlandsforbindelsene Herøy og Dønna, samt Hamnøya i Vevelstad er ferdig. – Et godt, faglig grunnlag gir oss muligheter når vi skal prioritere de ulike prosjektene i Transportplan Nordland, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø fast.

Kvinne i sommerbluse på ferjekaia på Dønna. - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø mener fastlandsforbindelse vil kreve statlig finansiering i en eller annen form. Anna Brandal

Fylkesråd Kvensjø er glad for å ha fått et godt underlagsmateriale når fastlandsforbindelsen til Herøy og Dønna, samt bruforbindelse til Hamnøya i Vevelstad skal opp til politisk diskusjon.

– Det er fylkestinget som vil bestemme prioriteringene i arbeidet med Transportplan Nordland. Men vi kan vel allerede nå slå fast at det må en eller annen form for statlig hjelp om disse prosjektene skal kunne gjennomføres. Selv om bru til Hamnøya er et langt mindre prosjekt, kan også dette bli krevende å finne rom for i de kommende veibudsjettene. Nå har vi uansett et godt grunnlag for videre diskusjon i fylkestinget, sier fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø fast.

 

– Staten bør overta

Fylkesråden har tidligere stått bak en søknad til statlige myndigheter om at de bør overta den viktige fylkesvegforbindelsen og ferjesambandene til Herøy og Dønna.

– Dette en av de viktigste næringsveiene i Nord-Norge, rett og slett fordi fiskeeksporten genererer enorme inntekter, også for staten Norge. Samtidig er fastlandsforbindelse og oppgradering av fylkesvegen inn til E6 et så enormt prosjekt at det umulig lar seg prioritere inn i de trange økonomiske rammene som i utgangspunktet er alt for små, underbygger Kvensjø.

 

Enorm kostnadsvekst

Kostnadsveksten på vegbygging, og inne samferdsel har vært enorm, og fylkesråd Kvensjø mener samferdselsdepartementet bør vurdere denne veistrekningen enda en gang, særlig med tanke på verdiskapingen langs Helgelandskysten.

– Om de omklassifiserer vegen og ferjene til et statlig samband, eller om de velger å tilføre nok penger til å dekke kostnadsveksten, blir opp til statlige myndigheter å vurdere. Men noe må uansett gjøres, slår fylkesråd Kvensjø fast.

 

Ikke bærekraftig

Anbudet for drift av fergene til Herøy og Dønna i syv år fra 2027, kan i verste fall få en merkostnad på 750 millioner kroner, sammenliknet med dagens prisnivå.

– Det viste det siste tilbudet vi fikk inn, og som vi måtte avvise. Nå blir det spennende å se hva de siste tilbudene viser. Men vi registrerer på flere ferjesamband en dobling av pris fra dagens nivå. Det er ikke bærekraftig, og krever at staten tar sitt ansvar, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.

 

Fastlandsforbindelse Herøy - Dønna, alternativer og kostnadsoverslag: (PDF, 2 MB)

Finansieringsanalyse Herøy - Dønna - Alstahaug: (PDF, 2 MB)

Befaringsnotat Herøy - Dønna: (PDF, 2 MB)

Utredning Hamnøya: (PDF, 2 MB)