Fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø.
Anna Brandal.
Et av Norges største ferjefylker har i dag bare tre ferjesamband med nullutslipp, og til tross for at kravet ligger der fra nyttår, så blir det ikke flere med det første, konstaterer Dobak Kvensjø.
– Nei, da må det mirakler til, for her er det i overskuelig framtid ikke mulig å få på plass flere elferjer, sier hun.
Strømmen må gå til næringslivet
Sju ferjestrekninger har Nordland hatt mål om å få over på nullutslipp de kommende årene, men med stadig mindre tilgjengelig strøm og et strømnett med altfor dårlig kapasitet mener Dobak Kvensjø at det offentlige må stille seg langt bak i køen for den dyrebare ressursen.
– Når vi vet at næringslivet trenger store mengder strøm, og svært mange står i kø allerede, så kan ikke vi stikke av med det vesle som er tilgjengelig, verken av strøm eller kapasitet i strømnettet. Det må tilfalle de private aktørene som skal skape nye arbeidsplasser og både videreutvikle og etablere nye bedrifter i Nordland. Om statsråden har en annen mening enn det bør han tenke seg om en gang til, sier fylkesråden.
Utopi og symbolpolitikk
Når regjeringen innfører krav som et av Norges aller største ferjefylker ikke kan innfri, så er det en utopi å få redusert utslippene slik de har som mål, mener Dobak Kvensjø.
– Ja, det framstår nesten som symbolpolitikk. Vi har varslet i flere runder at det ikke er mulig å få til nullutslipp med den situasjonen vi har i strømmarkedet i Nordland i dag. Før regjeringen har fått på plass både en skikkelig plan og penger til utbygging av mer strøm og bedre nett, så er det ikke mulig å få til. De fleste av ferjene ligger langt unna de store kraftkablene. De ligger i kommuner med begrenset kapasitet i strømnettet, og mange bedrifter her nord står allerede i kø for å få strøm. Så det er greit å drømme, men det er langt fra drøm til virkelighet. Lengre enn statsråden ser ut til å tro, avslutter Kvensjø.