Hurtigbåten på sommerruta mellom Bodø og Skutvik har vært kansellert flere ganger. Forutsigbarheten og informasjonen må bli bedre, mener fylkesråden.
Isabell Grønnslett / Nordland fylkeskommune
Hun viser til at flere kanselleringer på sommerruta til Skutvik har kommet på kort varsel. Ifølge Boreal er årsaken mannskapsmangel. Senest skjedde det i dag, og selv om den ordinære ruta på Nordlandsekspressen går som normalt, er det et forbedringspotensial med tanke på informasjon om kanselleringer på sommerruta, sier Kvensjø.
– Vi kan ikke ha det slik at passasjerene våre får beskjed på svært kort varsel, om at de ikke kommer seg dit de skal. Vi kan heller ikke ha det slik at næringslivet taper penger på kansellerte overnattinger på kort varsel. Her må selskapet Boreal gi innbyggerne i Nordland bedre informasjon, og tidligere informasjon. Kvensjø mener selskapet også må ta en ny runde og planlegge mer langsiktig når de vet de har mannskapsmangel.
Honnør til mannskapet
Fylkesråden er tydelig på at mannskapet legger ned en betydelig innsats for at passasjerene skal komme seg dit de skal.
– Jeg vil gi en honnør til mannskapet på båtene, som gjør alt de kan for å gi passasjerene et godt tilbud. De står i en vanskelig situasjon. Samtidig ønsker vi at rutene skal gå slik de er satt opp i rutetabellen. Om båten ikke kan gå, så må det informeres i så god tid som mulig, sier hun. Det er Boreals ansvar, og bedre informasjon er både i deres egen og i passasjerenes interesse.
Fylkesråden forstår frustrasjonen til passasjerer og næringsliv.
Thor-Wiggo Skille / Nordland fylkeskommune
Varslet krise
Fylkesråden peker på at det som skjer nå er en varslet krise, som man har sett komme i mange år allerede. Hun mener det som skjer nå på mange måter er arven etter Arbeiderpartiet.
– Det er flere sider ved problemene vi ser nå som burde vært tatt tak i, gjennom de siste tiårene med Arbeiderpartiet i fylkesrådet. Blant annet jobber dagens fylkesråd med å gjøre sanksjoner strengere, slik at selskapene blir mer motiverte for å få båter og ferjer til å gå. Det er også slik at mannskapsmangelen ikke har kommet nettopp. Regjeringen har blitt bedt om å ta tak i den i lang tid nå, uten å løfte en finger. Det er et nasjonalt problem som regjering og selskapene i denne sektoren må løse sammen, ikke et lokalt problem som vi har bare i Nordland. Vi prøver å løse problemene så godt vi kan lokalt, men med lange kontrakter vil det ta tid å få rettet opp i. Vi trenger dessuten hjelp fra regjeringen både økonomisk, for å klare den enorme prisveksten i bransjen, og for å få utdannet mer mannskap som kan sørge for sikker drift langs hele kysten, avslutter Kvensjø.