OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Kraftig kostnadsvekst truer samferdselstilbudet i Nordland – krever økte statlige midler

Nordland fylkeskommune, NHO Nordland og KS Nordland advarer mot alvorlige konsekvenser for transporttilbudet i fylket dersom ikke staten tilfører varige, økte driftsmidler i statsbudsjettet for 2026.

Maskiner som jobber med skredsikring på vei. Foto - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde: Skredsikring fv. 17 Kilvik

Kostnadene har skutt i været

Portrett av kvinne. Foto - Klikk for stort bildeAina Johanne Nilsen Ann Brandal

Kostnadsveksten innen buss, ferje og hurtigbåt har vært dramatisk de siste årene, og gapet mellom faktiske kostnader og statlig kompensasjon øker år for år.

Uten ei tydelig og langsiktig satsning på samferdsel fra Stortingets side, blir det svært vanskelig å levere et nødvendig samferdselstilbud i Nordland. Det vil ramme både folk og næringsliv i hele Nordland, sier Aina Nilsen, fylkesråd for finans og organisasjon.

Siden 2021 har differansen mellom faktiske kostnader og statlig deflatorregulering for buss-, ferje- og hurtigbåtdrift alene vært rundt 420 millioner kroner.

Store budsjettutfordringer fremover

Portrett av mann. Foto - Klikk for stort bildeHans Christian Hansson, Susanne Forsland

Fylkeskommunens beregninger viser at utdanningssektoren og mobilitetskontraktene samlet vil gi budsjettutfordringer på om lag 400 millioner kroner i perioden 2026–2029 – og da er ikke ordinær lønns- og prisvekst inkludert. En full omlegging til nullutslippsløsninger som Stortinget har besluttet vil øke behovet ytterligere.

Stabile og forutsigbare transportløsninger er helt avgjørende for næringslivets konkurransekraft og for å sikre bosetting i hele fylket. Det er viktig at overføringene fra staten står i forhold til oppgavene som skal løses, ikke minst gitt de betydelige kostnadsøkningene vi har sett de siste årene. Nordland er ett av Norges fremste eksportfylket og vi kan ikke ha det slik at bedriftene holdes tilbake på grunn av mangel på mobilitet og gode samferdselsløsninger, understreker Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland.

Krever handling fra staten

Portrett av voksen kvinne. Foto - Klikk for stort bildeAnita Sollie

Nordland fylkesting har ved flere anledninger bedt regjeringen om full kompensasjon for kostnadsveksten. Nå ber fylkeskommunen, NHO Nordland og KS Nordland om at dette innfris i statsbudsjettet for 2026, slik regjeringen selv har åpnet for i Prop. 142 S dersom ny økonomisk informasjon tilsier det.

Dette handler om å sikre likeverdige tjenester i hele landet. Uten styrkede rammer til fylkeskommunene vil innbyggerne i distriktene være de første som merker konsekvensene, sier Anita Sollie, leder i KS Nordland.

 

  • Tall fra fylkeskommunen viser at kostnadene for mobilitetskontraktene har økt med i gjennomsnitt 39 % fra 2022 til 2025. I samme periode har:

    • Buss økt med 16 %
    • Hurtigbåt økt med 31 %
    • Ferje økt med 51 %
    • Kystgodsruta (med ekstra fartøy) økt med 301 %
    • Drift av fylkesveg økt med 54 %
    • Elektro for fylkesveg økt med 44 %