Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med mangel på lokomotiver.
Njål Svingheim, Bane NOR
Den akutte mangelen på lokomotiver på Nordlandsbanen gjør at passasjerene i nord nok en gang blir skadelidende. Som følge av mangelen på lokomotiver må SJ Nord nemlig begrense billettsalget for fjerntog fra 30. september.
– Samferdselsminister Nygård (Ap) virker handlingslammet. Han må sørge for penger, han må sørge for tog, og han må sørge for skikkelige oppgraderinger som gir kontinuerlig drift. Er det rimelig at togpassasjerene i nord ikke har de samme reisemulighetene som de i sør? Hadde dette vært akseptert på Østlandet? Svaret på begge spørsmålene er et rungende NEI, sier Kvensjø.
En rullende snøball
Problemene på Nordlandsbanen har vært mange og langvarige, de har kommet som en rullende snøball, og bare blitt større og større – de må løses umiddelbart, krever fylkesråden.
– Først kom det fullstendig stopp i rundt en måned etter togulykken i Hemnes, deretter Norges lengste buss-for-tog-strekning på 10 timer over lang tid, og nå får vi altså ikke bestille billetter på strekningen, og heller ikke billetter videre til andre reisemål i Norge. Ingen andre togpassasjerer hadde akseptert dette, og regjeringen hadde ikke tillatt dette for noen andre passasjerer enn oss i nord. Nå må samferdselsminister Nygård (Ap) sette dette på toppen av notatblokka si, og kreve å få det prioritert, sier Kvensjø.
Det er på tide med handling fra samferdselsministeren, konkluderer fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.
Thor-Wiggo Skille / Nordland fylkeskommune
Varslet krise
Hun viser til at Norske tog AS enda ikke har fått avklart kjøp av nye lokomotiver, til tross for at det nå har gått nærmere ti måneder siden den alvorlige togulykken sør for Mo i Rana i oktober 2024, der et lokomotiv ble kondemnert. Fullstendig uholdbart, og noe som burde vært løst allerede før det skjedde, mener Kvensjø.
– Dagens lokomotiver på Nordlandsbanen er over 45 år gamle, med dårlig driftsstabilitet. Det er ingen overraskelse at de svikter. Mangelen på nye lokomotiver har ført til hyppige kanselleringer og et elendig togtilbud. Det gir grunn til alvorlig bekymring for fremtiden. Er dette en godt planlagt nedskalering som senere vil føre til nedlegging av Nordlandsbanen, og et enda dårlige kollektivtilbud i nord, spør fylkesråden seg.
– Ministeren har all makt til å løse situasjonen
Kvensjø peker på at mangelen på fremdrift er særlig alvorlig fordi samferdselsministeren har full kontroll over Norske tog AS, både gjennom Samferdselsdepartementets eierskap og som eneste representant i selskapets generalforsamling.
– Til tross for gjentatte lovnader fra ministeren om å få lokomotiver på plass, og forsikringer om at finansiering ikke skal være et hinder, har situasjonen ikke blitt løst. Nå begynner jeg å lure på hvorfor. Det er én eneste mann som kan løse denne situasjonen så raskt som han vil, og det er samferdselsministeren. Hvorfor han ikke ønsker å gjøre det, kan man bare undres over. Ansvaret må plasseres der det hører hjemme, avslutter fylkesråd Kvensjø.