Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H).
Thor-Wiggo Skille
Et større kvikkleireskred ved Nesvatnet i Levanger den 30. august har ført til full stenging av både E6 og Nordlandsbanen. Skredet har rammet kritisk infrastruktur og forstyrret to av de viktigste transport- og forsyningslinjene mellom Nord-Norge og Midt-Norge. I praksis er landet delt i to. Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø sier konsekvensene allerede er omfattende og alvorlige.
– Kritiske forsyningslinjer er lammet, med direkte innvirkning på både næringslivets drift og samfunnets forsyningssikkerhet. Dette rammer innbyggernes hverdag, arbeidslivet og tilgang til tjenester. Den samlede beredskapen er svekket til et nivå som ikke lenger er forenlig med akseptable sikkerhetsstandarder, påpeker fylkesråd Kvensjø.
Kritisk for hele Norge
Situasjonen på rasstedet er fortsatt svært usikker, og det er uklart når de stengte forbindelsene kan åpnes igjen. Myndighetene jobber med å kartlegge skadeomfanget og vurdere videre tiltak. Kvensjø skjønner at det naturlig nok tar tid å finne en løsning på de omfattende skadene. Likevel tillater hun seg å påpeke hvor kritisk situasjonen er.
– Situasjonen vi nå står overfor krever umiddelbar og kraftfull innsats fra nasjonale myndigheter. Det haster – både med å etablere midlertidige løsninger for persontransport og godsforsyning, og med å sikre rask gjenoppbygging av infrastrukturen i området. Vi kan ikke akseptere at én enkelt hendelse lammer en hel landsdel, i praksis halve Norge, understreker fylkesråd Kvensjø.
Grunn til bekymring
Lars Fredrik Martinussen
NHO Nordland
Skredet kommer kort tid etter flere alvorlige svikt i infrastrukturen langs Dovrebanen. Kollapsen av Randklev bru i august 2023 førte til nær ett års stans i togtrafikken, også denne hendelsen ga store konsekvenser for både person- og godstransport. Også Otta bru var ute av drift i nesten tre måneder, før den ble gjenåpnet i april 2025. Fungerende regiondirektør i NHO Nordland, Lars Fredrik Martinussen mener mange slike hendelser avdekker svakheter i transportsystemet og i beredskapen.
– Det er for tidlig å snakke om årsaker til selve skredet. Men dette er nå andre gang på ti måneder at vi har en alvorlig situasjon med brutte hovedvei- og jernbaneforbindelser i Nordland. Mer forebygging og vedlikehold vil lønne seg. Så har vi akkurat nå store forventninger til at sektoretater og myndigheter klarer å samordne seg om en rask respons for å omgå problemet og muliggjøre gods- og persontransport – samtidig som man jobber for å raskt gjenopprette forbindelsene, sier Lars Fredrik Martinussen.
Etterlyser en helhetlig plan
Guri Heggem, nestleder i hovedutvalg for samferdsel i Trøndelag.
Håvard Zeiner, Trøndelag fylkeskommune
Et betydelig vedlikeholdsetterslep, manglende klimatilpasning og svak beredskap svekker både sikkerheten, mobiliteten og samfunnets evne til verdiskaping. Det er behov for en nasjonal, helhetlig og forpliktende strategi – med konkrete tiltak og tydelig ansvar.
– Vi kan ikke akseptere at alvorlige hendelser knyttet til infrastruktur blir den nye normalen. Regjering og storting må prioritere langsiktige investeringer som sikrer trygg og bærekraftig transport. Tiden er knapp. Jo lenger vi venter, desto større og dyrere blir problemene, avslutter nestleder i hovedutvalg for samferdsel i Trøndelag, Guri Heggem (Sp).