Skoleferien har begynt over hele landet og for mange betyr det etterlengtede late dager etter et langt skoleår. Det betyr også at UKM-festivalen går av stabelen med rundt 500 ungdommer samlet til en fargerik kulturfestival. I år er festivalen tilbake i Trondheim, etter at vi fikk ha den på lån til Nordland og Bodø i fjor, i forbindelse med kulturhovedstadsåret 2024.
UKM 2024
Magna Sofie Neuberg.jpg
En gruppe på 28 ungdommer reiste denne helga fra Nordland til Trondheim og Olavshallen for å delta på festivalen. En del av dem på scenen som soloartist, som del av et band, som danser eller med kunstverk, andre for å dokumentere gjennom bilder og video, og noen som arrangør eller reiseleder. De kommer fra ulike deler av Nordland og har først deltatt i lokal UKM i hjemkommunen, så på en regional festival i enten Mosjøen, Sortland eller Bodø. Og altså i Trondheim, sammen med ungdommer fra hele Norge.
Det startet i Akershus, men slo snart rot over hele landet. Utviklingen var mange steder knyttet til ungdoms- og fritidsklubber. Siden 1985 har UKM (Ung kultur møtes) gitt ungdom i alderen 13-20 år en mulighet til å uttrykke seg kunstnerisk og kulturelt, gjennom alt fra musikk, dans, teater og film til visuell kunst, foto, litteratur og mer. Et viktig prinsipp er at dette er en ikke-konkurrerende arena, en mønstring. Det er en arena for deltakelse, for å møte likesinnede, for utvikling.
Betydning for norsk kulturliv
Som en viktig nasjonal satsning gjennom fire tiår har UKM hatt en stor og vedvarende innvirkning på kulturlivet. Først og fremst gjennom rekruttering. Veldig mange kjente og kjære artister har prøvd seg i UKM som ungdommer. Blant dem kan nevnes Karpe og Astrid S, men også Sondre Justad som deltok i UKM Nordland. Også rekruttering til teknikere, til produsenter og arrangører har skjedd gjennom at de har fått en arena for prøving og læring sammen med andre.
UKM har bidratt til mangfold og inkludering i kulturlivet. Det har vært lave terskler for å bidra og det koster ingen ting for ungdommene. Dette legger til rette for deltakelse fra alle samfunnslag. Ungdommer med kort botid i landet har deltatt med tegninger og foto, lenge før de har lært seg språket.
Betydning for Nordland
I Nordland vet vi at arrangementer som UKM, og blant andre Rock mot rus i Andøy, FRUKT i Bodø, har hatt mye å si for rekruttering til kulturlivet. Mange musikere og dansere ville nok uansett funnet sitt publikum og en aktuell scene, men alle de som er med og rigger, styrer lyd og lys, rydder backstage, tar foto og film og holder vakt – de er det ikke sikkert hadde funnet veien like enkelt uten UKM. Og arrangører, teknikere og tilretteleggere er helt essensielle for å holde hjulene i kulturlivet i gang. Og vi trenger stadig nye aktører. Ønsker vi et fylke med levende lokalsamfunn, så må det skje noe der, det må være samlingspunkter og aktivitet. Kulturell aktivitet bidrar til bo- og blilyst.
Quo vadis?
Antall deltakere i UKM lokalt og regionalt har de siste årene vært synkende i alle fylker, bortsett fra Trøndelag. I Nordland er det i år færre kommuner som aktivt arrangerer UKM enn det har vært i en årrekke. Det er lett å tenke at dette henger sammen med endringer i ungdomskulturen, og det gjør det kanskje til en viss grad. Den viktigste faktoren er like fullt en stor nedgang i antall stillinger som jobber med ungdom og administrativt med kultur over hele landet. Denne utviklingen er også tydelig i Nordland. Det er få ungdomsklubber igjen, og det er få kommunale kulturarbeidere med kapasitet til arrangementer der ungdom får legge føringen.
Som fylkeskommune ønsker vi å støtte kommunenes innsats i å arrangere UKM. Vi trenger at kommunene jobber sammen om dette, og vi skal hjelpe til. UKM gir ungdom og lokalsamfunnene erfaring og kompetanse som trengs for å holde kulturlivet i gang. Som 40-års jubilant er det fint å gjøre opp status, se både tilbake og framover. UKM er verken i midtlivskrise eller feit og ferdig, men åpen for utvikling og klar for en ny fase.
Gratulerer med 40 år i kulturens tjeneste og god festivalsommer!