OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Kronikk: Fagarbeidere for en ny tid

Illustrasjonsbilde - Klikk for stort bildeHelsearbeider Ann-Heidi Andersen

Per Børre Seloter, Master i kunnskapsledelse
Rita Solbakken, Ph.D,
Nordland Fagskole helse, sosial og oppvekst

“Ved å satse på fagutvikling for helsefagarbeideren gjennom fagskoleutdanning ved Nordland fagskole sikrer vi god kvalitet i tjenestene, og yrket gjøres mer attraktivt!” (Elsa Fagervik Kommedahl, leder kvalitet og utviklingskontoret, Bodø kommune) 

Den nye fagskolemeldingen Fagfolk for en ny tid, som ble lansert 14. mars 2025, har som mål å styrke høyere yrkesfaglig utdanning (fagskole) innen helsefag i Norge. Bakgrunnen for meldingen er å møte det økende behovet for kompetent arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren, spesielt i kommunale omsorgstjenester hvor mangelen på personell er og vil være størst i årene som kommer. Nordland er et av fylkene med størst endring i befolkningsutviklingen. Vi får flere eldre som trenger kommunale helsetjenester for å kunne bo lengst mulig hjemme i egen bolig, samtidig som vi har færre ansatte. Dette gjelder spesielt i distriktskommunene.

Oppgaveglidning, eller “task shifting”, har blitt et tiltak som stadig flere kommuner innfører der målet er hjelpe kommunene med å håndtere personellmangel og økende etterspørsel etter helsetjenester på en bærekraftig måte. Hovedargumentene er en mer effektiv ressursutnyttelse ved å delegere arbeidsoppgaver til mindre spesialisert personell, der man kan utnytte tilgjengelig personell mer effektivt og frigjøre tid for spesialister til å fokusere på mer komplekse oppgaver. Oppgaveglidning kan raskt øke kapasiteten i helsetjenestene ved å gjøre mer effektiv bruk av eksisterende arbeidskraft. Studier viser at oppgaveglidning kan forbedre helsetjenestene ved å sikre at oppgaver utføres av den mest kvalifiserte personen, noe som kan føre til bedre pasientresultater. Med en aldrende befolkning og økende behov for helsetjenester, kan oppgaveglidning bidra til å møte disse utfordringene ved å sikre at helsetjenestene kan opprettholde kvalitet og effektivitet, samt at kompetent personell bidrar til økt innovasjon. For å sikre at oppgaveglidningen fungerer effektivt, må det investeres i videreutdanning og opplæring av helsepersonell. Dette gir dem den nødvendige kompetansen til å ta på seg nye og mer avanserte oppgaver viser en kunnskapsoppsummering (Devik og Olsen, 2022).

 “Å ta en fagskoleutdanning har gitt meg kunnskap om hvor viktig det er som omsorgsarbeider å bli kjent med et menneske, å se et menneske og å bidra til mestring med å bruke de ressursene som mennesket har. Jeg håper å gi en så god omsorg og pleie som jeg selv ville ønsket å få. Utdanningen har rett og slett gjort meg tryggere i jobben. Jeg har fått selvtillit til å ta tydelige standpunkt, for eksempel hvis det oppstår kompliserte situasjoner”. (Studentsitat, Nordland fagskole)

Fagskolemeldingen fremhever høyere yrkesfaglig utdanning som et viktig virkemiddel for å sikre flere og mer kompetente kandidater til norsk arbeidsliv, spesielt for å styrke velferden for innbyggerne. Tilgjengelig og riktig kompetanse er avgjørende for å fremme innovasjon og effektiv bruk av knappe ressurser i ulike sektorer. Den nødvendige effektiviteten og nytenkningen for å kompensere for mangelen på personell, særlig i helse- og omsorgstjenestene, kan oppnås gjennom investering i yrkesfaglig utdanning og livslang læring.

Fagskoleutdanning er en viktig karrierevei for å rekruttere og beholde arbeidskraft siden fagskolene tilbyr praksisnære og arbeidslivsrettede utdanningsløp som er tilpasset behovene i arbeidslivet. Dette gjør disse utdanningene attraktive for både arbeidsgivere og arbeidstakere, spesielt i sektorer med høye kompetansekrav slik som kommunehelsetjenesten. 

Regjeringen har derfor økt finansieringen av studieplasser og tilskuddsordninger for å sikre flere og mer kompetente kandidater til helse- og omsorgssektoren. Dette inkluderer fagskoleutdanning ved Nordland fagskole, som tilbyr flere videreutdanningsmuligheter til helsefagarbeidere og andre relevante yrkesgrupper. Nordland fagskole har som mål å bidra til mer kompetente ansatte i tjenestene for å styrke velferden for innbyggerne. Dette er en karrierevei som nå blir ytterligere fremhevet og styrket gjennom flere tiltak fremmet i fagskolemeldingen Fagfolk for en ny tid.

Bli med på kunnskapsreisen for å skape gode og trygge omsorgstjenester i Nordland for fremtiden ved å søke nett- og samlingsbasert videreutdanning hos Nordland fagskole på www.samordnaopptak.no frem til 15. april.

 

Referanser:
Devik, S. A., & Olsen, R. M. (2022). Oppgaveglidning i omsorgstjenestene-en hurtigoversikt over forskningslitteratur.Regjeringen. (2024–2025). Meld. St. 11 (2024–2025): Fagfolk for en ny tid – med høyere yrkesfaglig utdanning. Oslo: Regjeringen.