OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Leier inn fartøy selv

Etter mange innstillinger i den såkalte sommerruta mellom Bodø, Steigen og Hamarøy sier fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø tydelig fra. – Vi forventer å få levert de tjenestene vi betaler for. Avganger som står oppført i rutetabellene må folk kunne stole på.

Bilde av kvinne på kai foran hurtigbåt. - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø. Nfk

På grunn av mannskapsmangel har den ekstra sommerruta mellom Bodø, Steigen og Hamarøy, ligget like mye til kai som den har brakt sommerglade passasjerer til og fra fylkeshovedstaden. Nå begynner både humøret og tålmodigheten til fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø å ta slutt.

– Passasjerene har hatt andre alternativ, i og med at den daglige Nordlandsekspressen har gått stabilt. Men folk må jo kunne stole på regularitet. Når en avgang står oppført i rutetabellen, så skal de reisende kunne stole på at båten faktisk går, understreker fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.

 

Møtte nylig Boreal

Senest for to uker siden satt Marianne Dobak Kvensjø i møte med områdelederen i Boreal. Ett av temaene var nettopp stabilitet i sommerruta til Steigen og Hamarøy.

– Jeg skjønner at mannskapsmangel er utfordrende å fikse på kort varsel. Men når vi ser at det blir mer regelen enn unntaket at båten ligger stille ved kai, da må dette løses, og det raskt, argumenterer Kvensjø.

 

Leier inn fartøy selv

Med oversikt over den dårlige bemanningssituasjonen hos Boreal for kommende uke, har fylkesråden derfor selv valgt å leie inn alternativt fartøy fra Charter i Nord. Båten tar 48 passasjerer, betydelig mindre enn Nordlandsekspressen, men vil i det minste dekke de allerede bestilte billettene for uka som kommer.

– Det er Boreal som er ansvarlig for å finne alternativer løsninger. Men nå har vi gitt beskjed til Boreal om at vi selv har måttet ordne alternativ båt til avgangene. Det er skuffende at et så profesjonelt selskap som Boreal er, ikke selv har lett etter disse løsningene når de har så prekær mangel på mannskap, påpeker Kvensjø.

 

Hasteinnkaller til nytt møte 

Hun har i tillegg kalt ledelsen i Boreal inn på teppet på et møte tirsdag. Da krever fylkesråden en oversikt over resten av sommerens bemanningsplaner.

– I tillegg vil vi kreve at de selv sørger for å leie inn et alternativ de dagene de selv ikke klarer å utføre rutene, understreker Kvensjø.

 

Krevende samband

Sambandet mellom Bodø og Steigen er et krevende samband å ha nok folk til. Mannskapene skal være utsjekket på både sambandet de går i, og på den enkelte båt som kjøres.

– Dermed tar det tid. Det er ikke bare å hente mannskap fra sambandet mellom Aker brygge og Hovedøya innerst i Oslofjorden. Men nå har det gått så lang tid at Boreal burde ha en løsning på plass. Og i det minste vil vi kreve at de leier inn alternative fartøy med mannskap, sier fylkesråd Kvensjø.

 

Krever plan i løpet av helga

Selskapet sanksjoneres med kraftige bøter hver dag båten ikke går. Men Kvensjø er mer opptatt av å få drift i rutene enn å gebyrlegge operatørselskapet.

– Vi kan ikke kreve at de bruker mannskap fra den ordinære NEX-ruta, fordi vi da må legge de ordinære avgangene for anker. Det er ingen tjent med. Jeg har derfor i stedet krevd at Boreal legger en helt klar plan på bordet, og at de leier inn andre operatører i markedet. Det fortjener både de som besøker Nordland, og de fastboende som planlegger med denne ruta for sine gjøremål i fylkeshovedstaden, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.