Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H).
Thor-Wiggo Skille
Både kommunene og fylkestinget ønsker riksveg og riksvegferjer på denne strekningen, som de mener binder sammen viktige, nasjonale næringsområder på Helgeland med E6. De mener også at dette vegnettet er svært viktig for den nasjonale beredskapen. At departementet sier nei, må bunne i manglende kunnskap, mener Kvensjø.
– Trafikken på dette vegnettet er betydelig, både for næringsliv, turisme, pendling, pasienter som skal til og fra sykehus, og mange andre. Fremover kommer det en betydelig vekst i oppdrettsnæringen i dette området, og i tillegg har vi et sykehus i Sandnessjøen som skal betjene et stort område. Vi har også trafikken og beredskapen rundt oljenæringen på Helgeland. Det må være mangel på kunnskap som har gitt nei i denne saken, og slik kan ikke Arbeiderpartiets samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård styre departementet sitt, sier hun, og presiserer samtidig at de mer enn 15 år gamle kriteriene departementet har brukt må være utdaterte
Viktig nasjonal nærings- og beredskapsvei
Fylkesrådet er tydelig på at staten må ha ansvar for så viktige næringsveger, og Kvensjø viser til andre byområder langs kysten, med lignende og til og med færre viktige, nasjonale funksjoner, som alle har riks- eller europaveger.
– Jeg kan nevne eksempler som Florø, Nordfjordeid, Måløy og til og med Odda. Slik vi forstår kriteriene, møter strekningen mellom Herøy/Dønna, Sandnessjøen og E6 kriteriene enten like godt eller bedre enn alle disse stedene. Så hvorfor de avviser denne strekningen, samtidig som disse andre kvalifiserer for den statusen, er for meg rimelig uforståelig, sier fylkesråden. Hun mener vi ikke trenger å gå lenger tilbake enn til fjoråret, med den tragiske togulykken på Nordlandsbanen, der fylkesferjer og fylkesveger ble hovedfartsåren gjennom Nordland i ukesvis.
– Staten må ta på seg et større ansvar for slike veger, og denne vegen er blant de viktigste i så måte. Nå forventer jeg at ministeren tar politisk ansvar, sier Kvensjø.
Stor forskjell fra sør til nord
Kvensjø peker videre på at det langs hele kysten i Sør-Norge finnes riksveger som går inn mot eller ut fra en europaveg.
– Så, når vi kommer nord for Trondheim, stopper det plutselig helt opp, og det finnes ikke en eneste riksveg fra kysten til en europaveg mellom Trondheim og Bodø. For meg er dette fullstendig ubegripelig, og noe ministeren må rydde opp i umiddelbart. Vi snakker her om en av Norges aller mest verdifulle eksportregioner for havbruk, og et av de suverent største oppdrettsfylkene i landet. Det er ikke nytt for oss at regjeringen og departementene har mangel på kunnskap om Nord-Norge, men her har de virkelig misforstått fullstendig, og dette ligner på forskjellsbehandling, avslutter Kvensjø.