Cookie Consent by TermsFeed – Mer fly i Nordland, takk - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

– Mer fly i Nordland, takk

Arbeiderpartiet vil ha mer fly Nordland - Klikk for stort bildeOdd Arnold Skogsholm fra Sandenssjøen, Linda Veronica Eide fra Mo i Rana, Knut Petter Torgersen fra Mosjøen, og Per Christian Brennvik Jacobsen fra Bodø har kraftige meninger når FOT-rutene diskuteres i fylkestinget. Thor-Wiggo Skille

Konsulentrapporten om hvordan morgendagens flytilbud i Nord-Norge skal se ut, er nå på høring. Fire fylkestingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet har kraftige meninger om skrivebordsrapporten.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Den nasjonale rapporten som nå er ute til høring mener det er riktig å redusere flytilbudet på 10 % i forhold til før korona. 

– Dette er et forslag fra noen som åpenbart ikke kjenner behovene i Nordland. Tilbudet var veldig mye bedre på Helgeland før inneværende runde. Nå foreslås altså dette ytterligere redusert. Faktum er at man i Oslo må forstå at kortbaneflynettet er Nordlendingenes trikk og t-bane, påpeker gruppeleder Odd Arnold Skogsholm.

Feil framskrivning

Linda Veronica Eide viser til et annet poeng, nemlig at konsulentene har brukt SSBs tall for framskrivning.

– Den framskrivningen fanger ikke i det hele tatt opp veksten vi ser rundt battericellefabrikken på Mo, eller Akers etablering i Narvik. I tillegg til Forsvarets oppbygging på Evenes og den store veksten rundt Space på Andøy gi et helt nytt grunnlag for flytrafikken i årene som kommer. Det er underlig at dette ikke tas med når anbudet skal gjelde frem til 2029, påpeker Eide.

Må stilles miljøkrav

Per Christian Brennvik Jacobsen mener det også er underlig at konsulentene ikke mener det skal stilles miljøkrav i kommende anbudsperiode.

– Vi vet jo at eksempelvis Widerøe har svært offensive krav til overgangen til elektrifisering av flytrafikken på kortbanenettet. Da vil Nordland med sitt kortbanenett, være et veldig aktuelt område å få testet dette ut på, påpeker Jacobsen.

Ikke en cm flyplass å miste

Konsulentene i Oslo Economics mener staten kan spare penger ved å ha færre FOT-ruter og lufthavner i Nord-Norge. Dette er veteranen i luftfartsdebatten, Knut Petter Torgersen totalt uenig i.

– Stortinget har vært klokkeklare på at ingen av flyplassene i verken Sandnessjøen, Mosjøen eller Brønnøysund skal legges ned. Nå er vi om mulig, enda tydeligere. Det er helt uaktuelt å legge ned flyplassene på Helgeland. Vi har ikke en centimeter flyplass å gi på Helgeland, slår fylkestingsrepresentant Knut Petter Torgersen fast.