Del av havna i Myre.
Trond-Erlend Willassen
– Jeg ser dette som et bidrag til at fiskerinæringa får de rammebetingelsene de trenger for å sikre en positiv utvikling. Myre er en av de desidert største fiskerihavnene i Nordland, og betyr mye både for den lokale flåten og andre båter som kan levere fangsten sin der, sier fylkesråd for næring Bjørn Larsen.
Brukes av mange
Fylkesråd for næring, Bjørn Larsen.
Thor-Wiggo skille
Fiskeflåten består i hovedsak av fiskefartøyer i alle størrelser som drifter med garn, line snurrevad, not og andre redskaper. Havnen brukes i tillegg til lokale fartøyer av flere 100 fartøyer fra andre kommuner og fylker, spesielt under vinterfiske.
I perioden mellom 2013 og 2016 ble det gjennomført tiltak fra Kystverket med dybde- og breddeutvidelse i innløpet til Myre havn. I ettertid har det vist seg at bølgepåvirkningen på kaier og anlegg på Myre-siden til dels har vært utfordrende både for fiskefartøy og hurtighurtigbåt. Spesielt utsatt er anlegg som brukes til liggekaier, samt områder som har påvirkning fra sjø i området almenningskai Nedre Myre.
Positive ringvirkninger
Bygging av ny kai med bølgedemping vil ifølge rapporter fra Norconsult kunne gi positive virkninger for alle brukere, samt ikke komme i konflikt med trafikk ut/inn av havna.
Prosjektet har en totalkostnad på 34,8 millioner kroner.
Bidraget fra fylkeskommunen tas fra virkemiddelordningen «Tilrettelegging for næringsutvikling» (regionale utviklingsmidler)