OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nasjonale turistveier – suksess med utfordringer

Presset på ferjesambandet mellom Andøya og Senja er så stort at samferdselspolitikerne både i Troms og Nordland mener staten må ta et større ansvar for løsninger.

Portrett av smilende ung kvinne med blå bluse og sort jakke. - Klikk for stort bildeHovedutvalgsleder for samferdsel i Troms, Mari Siljebråten Lars Åke Andersen/Troms fylkeskommune

Hovedutvalgsleder for samferdsel i Troms Mari Martinsen Siljebråten og fylkesråd for samferdsel i Norland, Marianne Dobak Kvensjø er samstemt i at staten må ta et enda større ansvar for de nasjonale turistveiene.

– Prosjektet med Nasjonale turistveier har på mange måter vært en større suksess enn forventet. Vår nasjonale turistvei på Senja går mellom to ferjesamband. Den voldsomme turistveksten lager utfordringer for kommune og fylke på flere måter. For fylkeskommunens del er dette utfordrende når det kommer til slitasjen på fylkesvegene, framkommelighet i trafikken og utfordringene knyttet til ferjesambandene, påpeker Siljebråten, som peker på at årets sommersesong allerede viser press på ferjesambandet Andenes-Gryllefjord.

 

– Ikke en sjanse i havet

Fylkesråd Kvensjø i Nordland har nesten like store utfordringene ettersom ferjesambandet mellom Gryllefjord og Andenes har et stort reisetrykk begge veier.

Portrett av Marianne Dobak Kvensjø - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø. Thor-Wiggo Skille

– Vi er alle enig om at reiselivsnæringen er viktig for både Nordland og Troms. Vi vil både vise fram de to vakre fylkene våre og ønsker alle hjertelig velkommen. Men når det kommer til kostnadene med denne tilretteleggingen, så har vi ikke en sjanse i havet til å ta den økonomiske kostnaden som det reelt sett er behov for, understreker Kvensjø.

 

Svimlende summer

En nylig karlegging viser at kostnadene med å oppgradere Andenes ferjekai, ligger på minimum 60 millioner kroner. Totalt er kostnadsbildet for å oppgradere alle ferjekaiene i Nordland på svimlende 5,2 milliarder kroner.

– Ja, vi er glade for reiselivsnæringen. Men den enorme trafikkveksten på ferjesambandet mellom Nordland og Troms, kommer i stor grad som resultat av den nasjonale satsingen på spesielt utpekte turistveier. Da er det ikke urimelig at det også settes av statlige midler til både vedlikehold av veinettet, og til kapasitetsheving av ferjesambandene på den nasjonale turistveien, påpeker fylkesråd Kvensjø.

 

Nasjonalt ikon

Hovedutvalgsleder Siljebråten påpeker at regjeringen bevilget 40 millioner til rassikring av Trollstigen, nettopp med begrunnelse at veien er et ikon med verdi for hele Norge. Hun mener Senja på kort tid har blitt et tilsvarende ikon og har dermed den samme nasjonale verdien.

– I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal utvikle ordningen med nasjonale turistveier. Her har regjeringen mulighet til å gjøre et skikkelig løft i nord ved å ta ansvar for den nasjonale turistveien på Senja. Ikke minst ved å legge inn penger til å utvide kapasiteten på ferjesamband, argumenterer Siljebråten.

 

Legger inn årene

Fylkesråd Kvensjø støtter oppfordringen til regjeringen helhjertet, og sier fylkeskommunene ikke er i nærheten av å ha rammer som sikrer utviklingen av ferjesambandene. Heller ikke når det kommer til regjeringens krav om å gjøre sambandene utslippsfrie.

– Med kravene fra regjeringen må det nødvendigvis også følge penger i kjølvatnet. Om vi gis økonomiske muskler til å gjennomføre, så skal vi så absolutt ta vårt ansvar i å utøve regjeringens satsinger. Enn så lenge har vi dessverre måttet legge inn årene når det handler om å ruste opp turistsamband som dette mellom Troms og Nordland, avslutter fylkesråd Kvensjø.