Fylkeseråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø, forventer nye lokomotiver til Nordlandsbanen.
Thor-Wiggo Skille
– Og det må skje nå. Jeg blir nesten provosert når jeg ser at det kjøpes inn nytt togmateriell til andre steder i landet, mens man fortsetter å forsyne nordlendingene med prat, sier en frustrert fylkesråd for samferdsel i Nordland.
Langvarig krise
Allerede før togulykken mellom Bjerka og Mo i Rana var det mangel på lokomotiver til Nordlandsbanen. Etter kansellerte tog i mange måneder er tålmodigheten hos samferdselsråd Kvensjø i ferd med å ta slutt.
– Det snakkes om å leie materiell midlertidig. Det vi trenger nå er en samlet satsing på nytt materiell på Nordlandsbanen som gir en trygg og stabil drift, understreker Kvensjø.
Krever hurtig prosess
Fylkesråden mener prosessen har tatt alt for lang tid, og understreker at samferdselsministeren selv har sagt at det ikke skal stå på penger. Kvensjø mener derfor ministeren må legge en dato på bordet for nye lokomotiver – kjøpt for denne strekningen.
- For å få lokomotivene raskt i drift, må prosessene for finansiering, teknisk tilpasning og myndighetsgodkjenning koordineres og gjennomføres parallelt. Dette handler egentlig bare om handlekraft fra ministeren, understreker Kvensjø.
– Ministeren har nøkkelen
Som mener den langvarige, kritiske situasjonen med mangel på materiell har alvorlige konsekvenser for både reisende, næringsliv og nasjonal beredskap.
– Tålmodigheten er oppbrukt, og tilliten til jernbanemyndighetene er i ferd med å forvitre. Nå trengs det tydelige, raske og målbare resultater. Her er det samferdselsministeren som sitter med nøkkelen, sier Marianne Dobak Kvensjø, fylkesråd for samferdsel i Nordland.