OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nordlands kystarv skal bevares – MS «Salten» foreslås fredet

Fylkesrådet vil frede det historiske kystruteskipet MS «Salten». Skipet er en levende del av Nordlands kysthistorie og en viktig møteplass for folk i hele fylket.

Gammel skip. Foto - Klikk for stort bilde Susanne Forsland

– MS «Salten» er mer enn bare et skip – det er et stykke Nordlands hjerte. Den har fraktet folk og varer langs kysten, vært skoleskip og hurtigrute, og skapt minner for generasjoner. Nå tar vi grep for at også framtidige generasjoner skal få oppleve denne stoltheten, sier Arne Ivar Mikalsen (V), fylkesråd for kultur, samfunn og miljø,

portrettbilde av mann i dress - Klikk for stort bildeArne Ivar Mikalsen (V) Susanne Forsland

Fartøyet ble bygget i 1953 og har hjemmehavn i Bodø. Det er allerede vernet, men fredning gir et sterkere vern og sikrer at båten bevares slik den fremsto da den kom tilbake til Nordland i 2006. Forslaget om fredning omfatter hele skipet og dets faste inventar.

– MS «Salten» samler frivillige i alle aldre, skaper aktivitet i lokalsamfunnet, og er en plattform for læring og opplevelser. Den viser hvordan kulturarv og folkehelse kan gå hånd i hånd, sier Mikalsen.

Saken må behandles av fylkestinget før forslaget om fredning kan oversendes Riksantikvaren.

Om MS “Salten”

Dagens M/S «Salten» ble bygget på oppdrag fra Salten Dampskibsselskab av Torsvik mekaniske verksted i 1953. Skipet er et spesialkonstruert kystruteskip for lokaltrafikk i Nord-Norge. Fartøyet er 49,5 meter langt i vannlinjen og 8,5 meter bredt. M/S «Salten» ble først og fremst bygget for passasjertransport, og kunne ta 180 passasjerer i kystfart, eller 290 passasjerer i lokalfart. Lugarer og salonger var delt i første og andre klasse. Skipet hadde en besetning på 29 personer.

Fartøyet er 174 fot, og var Saltens Dampskibsselskab stolthet og flaggskip. Verftet betraktet MS «Salten» som juvelen av fartøyene som de hadde bygget. Skipet ble bygget som et kombinert frakte- og passasjerskip. Om vinteren ble det brukt som en avløser i Hurtigruten, og sommeren gikk den i generell kystrute Mosjøen- Bodø- Narvik- Honningsvåg og Nordkapp. Etter forliset av «St. Svithun» i 1962 gikk MS «Salten» nærmest fast i Hurtigruten frem til 1964 da «Lofoten» tok over. Skipet ble også brukt som reservehurtigrute på strekningen Bergen – Kirkenes og seilte også fra Svalbard til Østersjøen med passasjerer.

I 1967 ble fartøyet overtatt av Arbeidsdirektoratet og satt inn som skoleskip under navnet «Sjøkurs». Skipet ble 19. februar 1973 solgt til Sørlandets Seilende Skoleskipsintuisjon og fikk Grimstad som ny hjemhavn samtidig som det ble omdøpt til «Sjøskole». I 1995 kjøpte skoleinstitusjonen, nå kalt Sørlandets Sjøaspirantskole, et nytt skip som overtok navnet «Sjøkurs». Den tidligere «Salten» fikk da midlertidig navnet MS «Sjøskole». I hele perioden fra 1967 til 1996 var skipet hvitmalt.

15. februar 1996 kjøper Ryfylke Dampskipsselskap MS «Sjøskole». Skipet døpes om til MS «Gamle Salten» og får hjemmehavn i Stavanger. Skroget fikk tilbake sine opprinnelige farger med svart skrog og hvitt overbygg. Rederiet tilbakefører mye av fartøyet slik at det fremstår mer som det gjorde i perioden før det ble skoleskip. Riksantikvaren verner skipet samme året.

I 2006 kjøpte Rederiet Salten A/S i Bodø MS «Gamle Salten» og seilte henne hjem til Bodø. Etter dette har skipet vært brukt til chartertrafikk i Nordland, samtidig som restaurant- og hotellskip med base i Bodø. I 2023 startet arbeidet med å danne en ny stiftelse som kunne overta MS «Gamle Salten» og det ble initiert til å gjenoppta arbeidet med fredningen. I 2024 ble Stiftelsen MS Salten opprettet og overtok eierskapet. Skipet fikk da tilbake sitt opprinnelige navn, MS «Salten».