OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Ny gang- og sykkelvei til Saltstraumen

Nå er konkurransen lyst ut for fire kilometer gang- og sykkelvei fra Godøystraumen til Saltstraumen.

Dame med gul jakke og hjelm foran lastebil på vei - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø, her ved pågående fortausprosjekt i Stamsund. Thor-Wiggo Skille, NFK

Nå er gang- og sykkelveien mellom Godøystraumen og Saltstraumen ferdig prosjektert, og konkurransen utlyst. Frist for å gi tilbud på arbeidet er 20. juni.

– Dette prosjektet startet med at overskuddet etter at bomstasjonen ved Godøystraumen var fjernet, ble bestemt øremerket til gang- og sykkelvei mellom Godøystraumen og Saltstraumen. Det vil gi en helheltlig gang- og sykkelvei helt fra Bodø sentrum og til Saltstraumen, via den gamle fylkesveien fra Tverlandet til Godøystraumen, understreker fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

 

Fire kilometer g/s-vei

Rundt fire kilometer gang- og sykkelveg skal gå på sørsiden av fylkesveg 17. Men i tillegg skal det etableres bussholdeplasser, avkjørsler, systemer som tar unna overvann, samt belysning på strekningen.

– I tillegg skal det etableres en steinmur og monteres ei bru over Godøystraumen, slik at hele strekningen legges på ene siden av fylkesvegen. Steinmuren som skal bygges er nødvendig for at vi ikke skal berøre verneområdet i sjøen, forklarer Kvensjø.

 

Ivaretar landbruksjord og naturmiljø

Nærmere Saltstraumen vil det bli behov for å sprenge noe fjell for å gi plass til gang- og sykkelveien, men mesteparten av strekningen går i et åpent og relativt flatt område.

– Langs hele strekningen har vi stort fokus på å ivareta jorda vi fjerner, slik at vi kan tilbakeføre både landbruksjorda og naturmiljøet, understreker fylkesråd Kvensjø.

 

150 millioner kroner

I budsjett- og økonomiplanen er det satt av tett under 150 millioner for hele prosjektet, inkludert både prosjektering, bygging og oppfølging. Selve byggekontrakten er anslått til å koste i underkant av 100 millioner kroner.

– Denne gang- og sykkelveien er svært etterlengta, og er prioritert inn i Regional transportplan, og også i økonomiplanen. Nå blir spaden endelig satt i jorda engang utpå høsten, og den nye gang- og sykkelveien vil være ferdig i løpet av 2027, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.

Prosjektsiden for ny gang- og sykkelvei Godøystraumen - Saltstraumen vil oppdateres jevnlig: