Cookie Consent by TermsFeed Ny operatør og nye ruter - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Ny operatør og nye ruter

Stor, hvit og svart ferje på veg inn mot ferjeleiet. Fjell i bakgrunnen. - Klikk for stort bilde Geir Johnsen

Fra 1. januar blir det ny operatør og endrede fergeruter i sambandene Sandnessjøen – Bjørn – Løkta og Søvik – Austbø – Herøy – Brasøy.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Norled overtar driften fra dagens operatør Boreal. Begge sambandene betjenes av to ferger hver. En stor på 75 personbilenheter og en mindre på 50.
– Vi utvider kapasiteten en del, sammenlignet med i dag. I tillegg til noe økt frekvens, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

God involvering

Det har vært en lang og omfattende prosess med de berørte kommunene. Sande opplever at man i all hovedsak er fornøyde med det nye tilbudet.
– Det er litt ulike behov som skal dekkes. Dermed blir ikke alle fornøyd med alt. Noen av innspillene har vi kunnet innfri. Mens andre ikke lar seg løse, blant annet grunnet pålagt hviletid hos mannskapet.

Egen ferje til Løkta

Nytt i det nye ruteoppsettet er blant annet at Løkta i større grad vil betjenes av direkterute, og ikke måtte inngå i trekantsambandet med Dønna. Dette klarer man ved å øke fra én til to ferger, noe som vil sikre både  bedre trafikkflyt og hyppigere frekvens.
– Dette er gunstig både for reisende fra Bjørn, og for de som bor på Løkta. Vi mener å ha laget et ruteopplegg som er mer effektivt enn i dagens løsning, utdyper Sande.

Morgenavgang fra Herøy

Fra Herøy er avgangen klokken åtte på morgenen gjeninnført.
– Dette har vært etterspurt lenge. Og vi har klart å løse det uten at det går ut over kveldsavgangene, noe som ofte står i motsetning til hverandre når man skal planlegge innenfor skiftplanene som skal gå opp med tillatt arbeidstid. Arbeidstiden er regulert med maksimal arbeidstid daglig, ukentlig og månedlig. Vi er godt fornøyd med å kunne imøtekomme en del av ønskene, avslutter fylkesråd Monika Sande.

Rutetabeller og oppdatert reiseplanlegger finnes på www.reisnordland.no