OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Nye tilbud i videregående vurderes – ungdommene får si sin mening

– Vi ønsker å høre hvilke studietilbud ungdommene selv synes er interessante. Det er tross alt de som skal fylle klasserommene. Tilbakemeldingen blir et viktig grunnlag for fylkestingets videre beslutning, sier fylkesråd for utdanning og kompetanse Joakim Sennesvik (H).

Tre elever som går ned en gang. Foto - Klikk for stort bilde Susanne Forsland

Tilbud som vurderes

Da tilbudsstrukturen for videregående opplæring i Nordland for perioden 2025-2029 ble vedtatt, ble det samtidig bestemt at enkelte tilbud skulle vurderes på nytt i løpet av skoleåret, med mulighet for oppstart fra tidligst 2026-2027.

Dette gjelder:

  • International Baccalaureate (IB) vg2 og vg3 og Kunst, design og arkitektur (KDA) vg1–vg3 ved Polarsirkelen videregående skole
  • Salg, service og reiseliv vg1 og Salg og reiseliv vg2 ved Sandnessjøen videregående skole

Formålet er å vurdere om det nå er grunnlag for å etablere ett eller flere av disse tilbudene, og hvordan dette eventuelt kan gjennomføres på en bærekraftig måte.

Ungdommenes stemme teller

Smilende mann i dress. Portrettfoto - Klikk for stort bildeJoakim Sennesvik (H) Thor-Wiggo Skille

Som en del av vurderingen gjennomføres det i vinter en interessekartlegging blant ungdom i regionen. Lokale 10.klasser – og vg1 ved Polarsirkelen videregående – får informasjon om tilbudene, før de svarer på en digital spørreundersøkelse.

Helhetlige vurderinger

I tillegg til interessekartleggingen ser fylkeskommunen på flere andre faktorer som nåværende tilbud i fylket og regionen, søkertallsprognoser, etterspørsel fra arbeids- og næringsliv og etablering- og driftskostnader.

– Vi må alltid vurdere helheten. Det handler om å balansere elevenes ønsker med næringslivets behov og fylkeskommunens økonomiske rammer. Vårt mål er å legge til rette for tilbud som både er attraktive for ungdom, og bærekraftige for skolene, sier Sennesvik.

Resultatene av undersøkelsen og de samlede vurderingene vil danne grunnlag for en politisk sak til fylkestinget.

– Vi skal sikre at ungdommene i Nordland har gode utdanningsmuligheter, og at vi bruker ressursene på en måte som gir best mulig effekt for både elever og arbeidsliv. Derfor er dette en viktig oppfølging av den nye tilbudsstrukturen, avslutter Sennesvik.