Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø er skuffet over at det blir for dyrt å gjeninnføre ferjetilbud til Støtt.
Anna Brandal
Anbudet for Meløybassenget ble trukket, da tilbudene som kom inn var mye høyere enn det som var satt av i budsjettene. Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø lyser nå ut konkurransen om ferjedrift for Sund - Horsdal – Sørarnøy og Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund – Bolga på nytt.
– Vi senker kravet til alder på fartøyene, men opprettholder dagens ruter, og vil også ha inn tilbud på større fartøy enn i dagens trafikk. Men i tillegg tar vi altså ut Støtt fra anbudsutlysningen, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Skuffet fylkesråd
Fylkesråden er skuffet over at det ikke er mulig å tilby anløp på Støtt, som det var intensjon om når anbudskonkurransen ble lyst ut første gang.
– Vi har kartlagt investeringsbehovene for en rekke ferjekaier. Kostnaden for å utbedre ferjekaia på Støtt vil være mellom 30 og 40 millioner kroner. I tillegg er det behov for et betydelig mudringsarbeid. Det er store masser på bunnen inn mot ferjekaia som må fjernes. Kostnadene med mudringsarbeidet er alene beregnet til over 100 millioner kroner. Investeringer på 150 millioner kroner er rett og slett ikke bærekraftig, og må sees i sammenheng med hvordan vi forvalter de offentlige ressursene i en tid med betydelige utfordringer og kostnadsvekst, underbygger Kvensjø.
Støtter opp om reiselivet
Fylkesråd Kvensjø er tydelig på at Nordland fylkeskommune så absolutt ønsker å støtte opp under reiselivet i regionene, også på Støtt.
– Støtt har fem daglige anløp med hurtigbåt, syv på sommeren. Persontransport til Støtt er altså svært godt dekket opp. I tillegg er det anløp av Kystgodsruta seks ganger i uka. Selv om Kystgodsruta ikke primært frakter biler, har den også mulighet til det. Båt-tilbudet slik det har fungert i en god del år nå, vil videreføres på samme nivå som i dag, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.