Cookie Consent by TermsFeed Oppgitt over redusert kapasitet - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Oppgitt over redusert kapasitet

Kvinne i rød og svart genser sitter foran hvitt bord. To menn i dress sitter i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeMonika Sande er oppgitt over redusert kapasitet på Nordlandsekspressen. Trond Erlend Willassen Etter at mannskapet på Nordlandsekspressbåtene Elsa Laula Renberg og Regine Normann har stilt spørsmål ved funksjonaliteten til den ene redningsflåten, er båtene nå nedklassifisert fra 220 til 150 passasjerer.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

– Sikkerheten kommer selvsagt alltid først. Når kapasiteten på skipenes redningsflåter nå er lavere, så kan vi ikke ta flere passasjerer om bord enn det sikkerhetsutrustningen er godkjent for. Det er likevel en fortvilet situasjon. Når båtene ikke er godkjent med den passasjerkapasiteten som var bestillingen fra vår side, betyr dette rett og slett at mange reisende ikke får benytte seg av tilbudet i sommer, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

Redusert passasjertall

Båtene har hele tiden i drift, vært godkjent av Sjøfartsdirektoratet med de flåtesystemene båten var levert med, og etter et passasjertall poengtert i anbudet. Nå har Sjøfartsmyndighetene omgjort sin tidligere godkjenning, og utbedring av det ene flåtesystemet må gjennomføres, testes og godkjennes på nytt.

– Vi vet ikke hvor lang tid dette vil ta,  men fram til ny godkjenning er på plass vil kapasitetsbegrensningen være redusert til 150 personer. De to flåtene vi har om bord og som er godkjent, kan ta 300 passasjerer. Men sikkerheten er lagt opp slik at man skal ha overkapasitet på redningsflåtene, forklarer Sande.

Samme system på Fredrikke

Det er samme flåtesystem på Fredrikke Tønder-Olsen som går i rute til Træna. Også denne båten har fått redusert passasjerkapasiteten, fra 193 til 95 passasjerer.

– Igjen er det sikkerhetsperspektivet som gjør dette nødvendig. Til Træna er det heldigvis ferjemulighet i tillegg. Sånn sett vil man nok klare å ta unna det økte trykket i sommersesongen, påpeker Sande.

Konstruerer nytt

Sande gjør et poeng av at sikkerheten hele tiden har vært ivaretatt, og at det ikke er grunn til å føle det utrygt å ta hurtigbåtene som går langs Nordlandskysten. Hun er likevel frustrert over at tjenesten man ønsker å lever langs kysten, vil være noe begrenset utover sommeren.

– Når konklusjonen fra sjøfartsmyndighetene sier at det må konstrueres et forbedret system, så har vi selvsagt ikke annet valg ennå akseptere det. Verftet og operatøren Boreal har begge et ønske om å løse dette snarest mulig. Når ny løsning er på plass, vil det bli gjort grundige tester, som igjen skal ligge til grunn for en ny godkjenning, og passasjersertifikatet igjen kan oppgraderes. Vi skal påse at både Brødrene Aa og Boreal legger alle tenkelige ressurser i å løse dette, underbygger Sande.

Bekymret for sommerkapasiteten

Med sommertrafikken bare noen uker unna, vil det mest sannsynlig oppstå kapasitetsutfordringer en periode.

– Det er satt inn et ekstra tilbud med den såkalte sommerruten som supplerer Nordlandsekspressen. Denne går en ytre rute via blant annet Myken. Likevel vil den nok avlaste trykket på den ordinære Nordlandsekspressen noe, avslutter fylkesråd Sande.