Lærling i arbeid
Ann-Heidi Andersen
–Ansatte kjenner på et stort behov for kompetansepåfyll, og ønsker å få dette tilbudet i Nordland. Opplæringskontorenes ansatte har en dobbeltrolle som veiledere, i tillegg til å hjelpe læringer skal de også veilede instruktører i bedriftene der ungdommene skal ha sin læretid. Dette er en svært viktig, men også krevende jobb. Ved å gi ansatte utdanning gir vi dem den beste forutsetningen for å lykkes, sier fylkesråd for næring Bjørn Larsen (FrP).
115 ansatte
Fylkesråd for næring, Bjørn Larsen.Opplæringskontorene er et samarbeid mellom bedrifter om inntak og oppfølging av lærlinger. Nordland har ca. 20 opplæringskontor (ca. 115 ansatte) spredt ut over fylket. Det er bedriftene som eier opplæringskontoret. Opplæringskontorene er et samarbeid mellom bedrifter om inntak og oppfølging av lærlinger, og jobber for å skaffe læreplasser for elever som vil ut i lære, og lærlinger til sine medlemsbedrifter. Opplæringskontorene hjelper medlemsbedriftene sine med det praktiske rundt lærlingordningen, som regel mot en andel av lærlingtilskuddet.
Ulik bakgrunn
Opplæringskontorene i Nordland arbeider i skjæringspunktet mellom bedrift, lærling, videregående skole og fylkesadministrasjon. Det har ikke vært konkrete kompetansekrav for å kunne arbeide med oppfølging av lærlinger.
Det har ført til at de som i dag arbeider der har svært ulik bakgrunn, for eksempel: fagarbeidere (med fag/svennebrev), mennesker med studiepoeng fra ulike studier (fagskole/høgskole/universitet), pedagoger fra ulike skolenivå og ansatte med erfaring fra mange andre yrker.
Nå ønsker de en felles ballast i form av en utdanning
Fylkesråd for utdanning Joakim Sennesvik.
Thor-Wiggo Skille
–Vel anvendte penger
Fylkesråd for utdanning Joakim Sennesvik (H) er ikke i tvil om at støtte til slik kompetanseheving hos ansatte er vel anvendte penger.
–Det vil kunne bidra til økt profesjonalisering av veiledningstjenester ved opplæringskontorene, til glede og nytte både for lærlinger og lærebedriftene. Jeg tror også det kan føre til bedret rekruttering og redusert frafall i fagopplæringen. Bedre veiledning kan hjelpe lærlinger til å fullføre utdannelsen og lykkes i arbeidslivet. Det vil hele samfunns- og næringslivet i Nordland tjene på, mener Sennesvik.