–Det planlegges nå tunge industrietableringer flere steder i Nordland, og her får vi et grønt tilbud tilknyttet en attraktiv kysthavn. Det kan gi uante muligheter for grønn handel med Asia på sikt. Det er helt klart en satsing vi må si ja til, mener Svein Øien Eggesvik, nestleder i fylkesrådet i Nordland.
Grønt potensiale
Allerede i dag bidrar Ofotbanen til 400 færre vogntog tur/retur Narvik og Oslo, og sparer miljøet for 90 000 tonn CO2 hvert år.
–Det tilsvarer å kutte rundt 55 000 fossile personbiler, så her ser vi potensialet for å levere varer fra Nordland på verdens mest miljøvennlige måte, sier Eggesvik.
Grønn transport helt til Asia?
Pilotprosjektet vil ha en varighet på inntil 18 måneder fra 1. februar 2022. Dersom det blir vellykket, og denne transportløsningen kommer fast på plass, vil det i Finland bli investert i togforbindelse hele veien mellom Helsinki og Haparanda. Det gir ifølge Eggesvik muligheter på et helt annet nivå enn tidligere.
–Da vil man være langt nærmere å kunne sende gods på tog hele veien fra Narvik til Kina. Grønn transport til resten av verden vil gi varer fra Nordland og Nord-Norge et stort konkurransefortrinn, tror Eggesvik.
Enda grønnere fisk
Rundt 50 prosent av all sjømateksport på jernbane i Norge, 200 000 tonn i året, starter i Narvik. I fremtiden kan det bli enda mer, hvis tilbudet blir permanent.
–For denne næringen er det viktig at tilbudet kommer raskt på plass. En direkte togrute mellom Asia og Narvik, kan gi nordnorsk næringsliv langt lavere fraktkostnader. Det anslås opp mot 30 til 40% reduksjon i pris, ifølge Eggesvik. Han viser også til at sjømaten vil være ferskere når den kommer frem.
–Det vil bli raskere levering enn på sjø. Med utgangspunkt i dagens utfordringer i sjøtransporten anslås det mellom 45 og 60 dager raskere levering med tog enn med båt.
Starter smått, men kan utvide
Narvik havn vil innhente pris fra flere aktører før prosjektet starter opp, slik at en reell markedspris blir lagt til grunn.
–Utgangspunktet er to rundturer per måned, og kapasiteten er satt til ti vogner per tur/retur mellom Narvik og Kiruna/Haparanda. Det vil si 20 containere på 20 fot hver i hvert tog i hver retning. Dette antallet kan utvides, og vi satser selvsagt på at behovet blir stort nok til å utvide både kapasitet og lengde på den sammenhengende jernbanen på sikt, konkluderer Eggesvik.