Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø er glad for at kuttforslagene nå kan reduseres noe.
Nfk
Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø (H) mener de ekstra belastningene som er påført de reisende gjennom mange kanselleringer denne vinteren, har vært utfordrende for kystbefolkningen. Hun er derfor glad for at fylkesrådet nå bruker et lite handlingsrom, og reduserer kuttforslagene. Omlegging av billettsystem fra Reis Nordland til EnTur har gitt en økonomisk besparelse som nå legges tilbake til samferdsel. Handlingsrommet gjør at fylkesrådet nå kan utvide sommersesongen.
Forlenget sommersesong
– Vi er glade for at vi nå kan utvide tidsrommet for sommersesongen. Det betyr en lengre periode der Nordlandsekspressene går på lørdagene helt til Svolvær, underbygger Kvensjø.
Rutetilbudet som følger i denne perioden settes nå til å gjelde fra 1. mai og til 30. september. Det betyr i praksis at Nordlandsekspressen går hver dag, og også lørdagene, hele veien mellom Bodø og Sandnessjøen, og mellom Bodø og Svolvær.
– Det er denne delen av året med størst belegg, og som utgjør et viktig tilbud til reiselivsnæringen, foreller Kvensjø, og legger til;
– I tillegg kommer vi til å kjøre sommerruta denne sesongen. Her bruker vi rett og slett gebyrene vi har tatt fra operatør, og kjører sommerruta mellom Bodø, Steigen og Hamarøy også dette året, forteller fylkesråd Kvensjø.
På vinterhalvåret vil den nordgående Nordlandsekspressen ukentlig gå to turer helt til Svolvær. De andre dagene går den mellom Bodø og Skutvik, unntatt lørdag.
Meløybassenget
Det har vært sett på mulighetene for å sette inn lørdagsruter for å betjene Bolga og Støtt ved bruk av lokalbåten, men dette har vist seg å være svært utfordrende å få til.
– Men med forlengelsen av sommersesongen vi nå legger opp til, betyr det altså at Bolga og Støtt vil få et lørdagstilbud nesten halve året, utdyper Kvensjø. Samtidig vil vi gå i en dialog med Meløy kommune for å se på muligheten for å omdisponere ruteproduksjon vi har i Meløybassenget.
Bjørn og Holkestad
Fylkesråd Kvensjø skal også ha inn Bjørn på Dønna og Holkestad i Steigen når de nye rutetabellene skal innføres.
– Dette er justeringer vi får til. De koster noe, men vi anser gevinsten som mye større. Særlig for Bjørn vil dette være et løft, i tillegg til ferjene, sier Kvensjø.
Manglende kompensasjon fra regjeringen
Fylkesrådet har lenge hatt en forventning om at arbeiderpartiregjeringen skulle ta advarslene fra kystfylkene på alvor. Manglende kompensering for kostnadsveksten tvinger nå fram at man må gjennomføre en del kutt fylkesrådet i utgangspunktet ikke ønsker.
– Vi kan ikke bruke mer penger enn vi får inn, og fylkestinget har allerede vedtatt et forslag til rutejusteringer. Men de tiltakene vi nå setter av midler til, tror vi vil merkes i positiv forstand for innbyggerne våre, sier Kvensjø.