Regionrådene i Nordland reagerer på nedprioriteringen av Nordlandsbanen.
Njål Svingheim, Bane Nor.
Dette skjer til tross for klare politiske føringer og økte bevilgninger i 2025 til en jernbane med omfattende og kritiske vedlikeholdsbehov – i tillegg til en ytterligere økning på én mrd. kr til jernbanesektoren i 2026. En slik nedskalering er et alvorlig brudd med ambisjonene om å styrke en avgjørende transportåre for både gods- og persontrafikk. Den undergraver muligheten til å ta igjen et betydelig vedlikeholdsetterslep som allerede hemmer samfunns- og næringsliv, forsyningssikkerhet og beredskap.
- Når man først slår fast at Nordlandsbanen er avgjørende for mobilitet, beredskap og miljø – og deretter foreslår kutt året etter – skaper det et alvorlig tillitsproblem, heter det i en felles uttalelse fra de regionale myndighetene.
Mulighetsvindu: Bane NOR må vise handlekraft
Etter skredet ved Nesvatnet i Levanger i august har trafikken på Nordlandsbanen vært sterkt redusert – nærmest fraværende. Gjenåpning er først planlagt til sommeren 2026. Dette gir et sjeldent handlingsrom til å fremskynde etterlengtet vedlikehold nord for skredområdet – effektivt, kostnadsbesparende og uten å påvirke trafikken.
Denne muligheten må vi gripe – ikke kutte bort, understreker de regionale myndighetene enstemmig.
Derfor har de sendt en tydelig anmodning til Bane NOR om å starte vedlikeholdsarbeidet umiddelbart, mens tidsvinduet fortsatt er åpent. Det forutsetter at Bane NOR prioriterer dette i sine planer – og viser handlekraft når muligheten først ligger der.
Nå må Bane NOR prioritere – ellers må statsråden gripe inn
Dersom dette ikke skjer, forventer vi at samferdselsministeren kommer på banen og griper inn.
- Situasjonen er for alvorlig til å bli skjøvet videre i systemet. Nå handler det om samfunnsliv, verdiskaping, beredskap og miljø – og om tilliten til at politiske signaler faktisk følges opp, understrekes det i den felles uttalelsen.
Kontakt:
Polarsirkelrådet – Håkon Lund, ordfører i Lurøy og leder av Polarsirkelrådet
Helgelandsrådet – Rune Krutå, ordfører i Vefsn og leder av Helgelandsrådet
Salten Regionråd – Marlen Rendall Berg nestleder Salten Regionråd IPR og ordfører Fauske kommune
Nordland fylkeskommune – Richard Dagsvik, fylkesråd for samferdsel og leder av Jernbaneforum Nord.