OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Regionene reagerer kraftig på kutt i Nordlandsbanen – krever umiddelbar handling

Nordland og Trøndelag fylkeskommuner, Polarsirkelrådet, Helgelandsrådet og Salten Regionråd reagerer med sterk bekymring på signalene om at vedlikeholdssatsingen på Nordlandsbanen reduseres med over 100 millioner kroner i 2026.

Persontog på Nordlandsbanen i grønn skog. - Klikk for stort bildeRegionrådene i Nordland reagerer på nedprioriteringen av Nordlandsbanen. Njål Svingheim, Bane Nor.

Dette skjer til tross for klare politiske føringer og økte bevilgninger i 2025 til en jernbane med omfattende og kritiske vedlikeholdsbehov – i tillegg til en ytterligere økning på én mrd. kr til jernbanesektoren i 2026. En slik nedskalering er et alvorlig brudd med ambisjonene om å styrke en avgjørende transportåre for både gods- og persontrafikk. Den undergraver muligheten til å ta igjen et betydelig vedlikeholdsetterslep som allerede hemmer samfunns- og næringsliv, forsyningssikkerhet og beredskap.

- Når man først slår fast at Nordlandsbanen er avgjørende for mobilitet, beredskap og miljø – og deretter foreslår kutt året etter – skaper det et alvorlig tillitsproblem, heter det i en felles uttalelse fra de regionale myndighetene.

Mulighetsvindu: Bane NOR må vise handlekraft

Etter skredet ved Nesvatnet i Levanger i august har trafikken på Nordlandsbanen vært sterkt redusert – nærmest fraværende. Gjenåpning er først planlagt til sommeren 2026. Dette gir et sjeldent handlingsrom til å fremskynde etterlengtet vedlikehold nord for skredområdet – effektivt, kostnadsbesparende og uten å påvirke trafikken.

Denne muligheten må vi gripe – ikke kutte bort, understreker de regionale myndighetene enstemmig.

Derfor har de sendt en tydelig anmodning til Bane NOR om å starte vedlikeholdsarbeidet umiddelbart, mens tidsvinduet fortsatt er åpent. Det forutsetter at Bane NOR prioriterer dette i sine planer – og viser handlekraft når muligheten først ligger der.

Nå må Bane NOR prioritere – ellers må statsråden gripe inn

Dersom dette ikke skjer, forventer vi at samferdselsministeren kommer på banen og griper inn.

- Situasjonen er for alvorlig til å bli skjøvet videre i systemet. Nå handler det om samfunnsliv, verdiskaping, beredskap og miljø – og om tilliten til at politiske signaler faktisk følges opp, understrekes det i den felles uttalelsen.

Kontakt:

Polarsirkelrådet – Håkon Lund, ordfører i Lurøy og leder av Polarsirkelrådet

Helgelandsrådet – Rune Krutå, ordfører i Vefsn og leder av Helgelandsrådet

Salten Regionråd – Marlen Rendall Berg nestleder Salten Regionråd IPR og ordfører Fauske kommune

Nordland fylkeskommune – Richard Dagsvik, fylkesråd for samferdsel og leder av Jernbaneforum Nord.