Susanne Forsland
– Blant annet gir bøter for mangelfull drift et økonomisk rom for å kunne gi noe tilbake til noen av de samme stedene som har vært rammet av kanselleringer og forsinkelser i sommer. Fylkesrådet vil anbefale å legge inn igjen lørdagsruta på Nordlandsekspressen både sørover og nordover ut hele kontraktsperioden, altså frem til 28. februar 2027. Det betyr også at båten vil gå helt til Svolvær hele året på lørdag, og dermed vil Nordlandsekspressen i vintersesongen gå 4 dager i uka til Lofoten, sier Kvensjø. Med denne positive nyheten, vil hun også gi en stor honnør til alt av mannskap som har vært i arbeid på hurtigbåt og ferje i Nordland i en krevende sommersesong.
– Mannskapet har gjort en formidabel jobb for å håndtere sommertrafikken i år, både på hurtigbåtene og fergene i Nordland. Det er ikke der det har sviktet.
Ikke godt nok
Marianne Dobak Kvensjø
Thor-Wiggo Skille
Mens det har gått rimelig greit på den ordinære ruta på Nordlandsekspressen, så har tilleggsruta på sommeren fra Bodø til Steigen og Hamarøy vært preget av altfor mange kanselleringer og forsinkelser, mener fylkesråden.
– Det som er levert der, fra Boreal, er ikke godt nok. Og det som er levert av informasjon fra Boreal og oss til de reisende, har heller ikke vært godt nok. Derfor er det flere tiltak vi er godt i gang med å gjennomføre, og så må Boreal ta en egen gjennomgang hos seg, konstaterer hun. Av tiltakene fylkeskommunen er i gang med, nevner hun blant annet gjennomgang av kontrakter sammen eksterne firmaer, overgang til den nasjonale plattformen ENTUR for reiseopplysning og -informasjon, og bedre og mer forståelig informasjon på sms, i samarbeid med selskapene som kjører for fylkeskommunen.
– Noe av dette kan vi løse innen kort tid, men kontraktsendringer tar tid. De er arv vi har overtatt fra tidligere fylkesråd, og der kontraktene må gå ut før vi kan gjøre omfattende endringer, sier Kvensjø.
Mange kanselleringer har gitt et handlingsrom
– Fylkestinget gjorde vedtak om kutt i hurtigbåttilbudet for å kunne føre en ansvarlig økonomi. Nå har bøtene fra kanselleringer gitt oss litt mer handlingsrom, og kan finansiere noe av kostnaden for å opprettholde lørdagsrutene. Kuttene den gang var ikke noe vi ønsket å gjøre, men noe vi måtte gjøre. Når vi da har muligheten til å redusere kuttene, så vil fylkesrådet selvsagt gjøre det, sier fylkesråden.
Nordlandssamfunnet må stå sammen
Nå ber fylkesråden alle nordlandsordførere om å melde seg på for å bidra til gode og stabile kollektivtilbud i Nordland i fremtiden.
– Jeg inviterer med meg alle ordfører i Nordland til Oslo. Det er på tide at vi står sammen overfor regjeringen, for å kreve nok penger til et forsvarlig kollektivtilbud på båt, ferje og buss i Nordland. Står vi sammen, så står vi sterkere, og det trenger vi nå. Hvis ikke frykter jeg nye kutt innenfor alle sektorer i årene som kommer, sier Kvensjø.
Økonomien fremdeles en utfordring
Selv om fylkesrådet nå har funnet handlingsrom til å sikre lørdagsrutene på Nordlandsekspressen til 2027, frykter
Svein Øien Eggesvik
Susanne Forsland
politikerne altså likevel at det kan bli kutt innenfor alle sektorer i årene som kommer.
– Jeg er svært glad for at vi kan beholde lørdagsruta. Det betyr mye for bosettingen og aktiviteten langs kysten vår. Samtidig har kostnadsveksten, spesielt på samferdsel, fylkesveg og bygg, vært enorm de siste årene. Det er også her, og på utdanning, at størstedelen av budsjettet vårt blir brukt. Vi er nødt til å ha en ansvarlig økonomi. Det betyr at om ikke inntektene våre øker mer i årene som kommer, så er jeg dessverre redd for at vi blir nødt til å kutte innenfor alle sektorer, sier fylkesrådsleder Svein Øien Eggesvik (Sp).