Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø er fornøyd med at det kan gå mot signalanløp på Holkestad.
Thor-Wiggo Skille
I fylkestingets møte i desember skal forslag til ruteendringer på flere hurtigbåtruter diskuteres. Endringene kan føre til signalanløp på Holkestad, et ønske som har vært løftet fram helt fra da Holkestad ble kuttet som anløpssted, og som igjen er blitt aktualisert.
– Dersom fylkestinget vedtar at Nordlandsekspressen ikke skal seile over Vestfjorden i vintermånedene, vil vi se på om Holkestad kan komme inn som anløpssted igjen, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Langvarig kamp
Det har knapt vært et eneste møte mellom Nordland fylkeskommune og Steigen kommune de siste årene, uten at ønsket om anløp på Holkestad har vært løftet fram. Fylkesrådsleder Svein Øien Eggesvik er glad for at det nå kan gå mot signalanløp på Holkestad igjen.
Fylkesrådsleder Svein Øien Eggesvik.
Susanne Forsland.
– Mange stemmer har tatt til orde for at dette måtte kunne fikses. Båten stryker omtrent forbi kaia, så det er et forståelig ønske. Nå kan det se ut til å ordne seg, fastslår Eggesvik.
Signaliserer anløp
Med en nylig oppgradering av kaia, som også er en forutsetning, ligger det altså an til nye anløp på Holkestad. Fylkesråd Kvensjø påpeker likevel at dette handler mest om at seilingstiden som nå er foreslått forkortet i vintermånedene, vil kunne gi rom for anløp i rutetabellen.
– Vi må forutsette at kaia er tilfredsstillende oppgradert. Men i alle fall vil tidsskjemaet bli mindre stramt, dersom fylkestinget vedtar endringene der Nordlandsekspressen nordover skal stoppe i Skutvik på vintermånedene. Men i tillegg er det også noen busskorrespondanser som må justeres. Sammenhengene i kollektivtilbudet er ofte finjustert over tid. Men vi ønsker så absolutt å se på mulighetene for å ta inn Holkestad på signal. Det signalet kan jeg i alle fall gi, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.