Cookie Consent by TermsFeed Skal lage verdens grønneste hurtigbåter - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Skal lage verdens grønneste hurtigbåter

Nordland fylkeskommune skal være med i utviklingen av verdens grønneste hurtigbåt. Fylkesrådsleder Tomas Norvoll mener Norge kan skape en ny grønn industrinæring. - Klikk for stort bildeNordland fylkeskommune skal være med i utviklingen av verdens grønneste hurtigbåt. Fylkesrådsleder Tomas Norvoll mener Norge kan skape en ny grønn industrinæring. Thor-Wiggo Skille Fylkeskommunene langs kyst-Norge går sammen i et eierselskap som skal være med i utviklingen av framtidens grønne hurtigbåter.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Nordland fylkeskommune er sammen med andre kyst-fylkeskommuner i ferd med å utvikle framtidens hurtigbåter. Nå etablerer fylkeskommunene et eierselskap som skal lede an utviklingen av en ny generasjons nullutslipps hurtigbåter.

-Prosjektet fremtidens hurtigbåt har som mål å utvikle verdens første utslippsfrie hurtigbåt. På denne måten kan vi samtidig som vi leder an i det grønne skiftet, bidra til at norsk industri og verfts-næring får et fortrinn. Vi kan med vår teknologi- og industribakgrunn ta en global ledelse i en grønn industriutvikling, fastslår fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.

Revolusjonerende industri

Første fase i utviklingsløpet har gitt flere spennende skisser på tegneblokka. Nå er tiden kommet for å bygge, pilotere og å teste ut komplette hurtigbåtfartøy.

-Selskapet vi nå etablerer sammen med de andre fylkeskommunene som et aksjeselskap, vil altså ligge helt fremst i leia når vi tar grep om en grønn revolusjon innen maritim industri og skipsbygging. Hvis ikke vi gjør dette, så vil eksempelvis kineserne gjøre det i løpet av ikke alt for lang tid, påpeker Norvoll.

Reell test i fullskala

Fylkesrådsleder Norvoll mener fylkeskommunene, som har det daglige ansvaret for hurtigbåttilbudet til kystens befolkning, både har et selvstendig ansvar – og en særlig mulighet for å drive et slikt utviklingsprosjekt i mål.

-De bygger ikke hurtigbåter i Oslo. De bygges på verft langs kystfylkene. Når ny teknologi skal testes ut i fullskala, så vil det bli gjort i hurtigbåtsambandene som vi daglig betjener – i all slags vær og med reelle testvilkår, forklarer Norvoll.

Et mulig industrieventyr

Fremtidens hurtigbåt skal utfordre norsk maritim industri på å bygge verdens første nullutslipps hurtigbåter. Disse skal deretter piloteres for å gi svar på om fylkeskommunene, som ansvarlig for alle norske hurtigbåtsamband, kan sette krav til nullutslippsfartøy i fremtidige anbud, samtidig som teknologien utvikles og blir prismessig konkurransedyktig.

-Det koster å utvikle ny teknologi. Men dette er også norsk verftsindustri sin mulighet til å ta en ledende rolle globalt. Dette er teknologi som vil bli etterspurt globalt, med et enormt marked i hele verden. Norsk, grønn, maritim teknologi kan dermed bli et av svarene på verdens store klima-utfordringer, utdyper Norvoll.

Kinderegg

Ved at pilotfartøyene blir unike i verden, vil det i Norge kun være fylkeskommunene som kan stå for testing av fartøyene i sambandene som de opererer i dag. Fylkesrådsleder Tomas Norvoll påpeker kinderegget som har med seg både miljøgevinsten, utviklingen av ny framtidsrettet industri, og arbeidsplassene dette kan gi i kystfylkene.

-Målet er helt klart - vi skal kutte utslipp samtidig som det skapes jobber. Jeg er overbevist om at våre innovative industriaktører sammen skal klare denne oppgaven, avslutter fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.