Cookie Consent by TermsFeed Skredvarsling på plass ved Bjærangsfjorden - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Skredvarsling på plass ved Bjærangsfjorden

Stopplys og skilt for Storrona fra Engavågen Hjalmar E. Kristensen, NFK

Avansert teknologi gir bilistene rødt lys når det går skred. 

På fylkesveg 7420 i Meløy er det satt opp varslings- og stengeanlegg for skredløpene Storrona og Kvitrona. Nå skal radar og kamera bidra til tryggere ferdsel i det kjente skredområdet. 

Stopp for rødt lys 

Radaren er plassert på sørsiden av fjorden og har sikt inn i skredløpene. Når radaren oppdager at det har løsnet et skred, sender den straks et varsel til trafikklysene på vegen. Vegen blir da automatisk stengt ved hjelp av rødt, blinkende lys.  

- Lysene varsler trafikantene om at vegen er stengt, og skal dermed hindre at noen kjører inn i et område som kan være forbundet med fare. Trafikklysene er lik de vi kan se foran tunneler, sier ingeniørgeolog Sølve Utstøl Pettersen i Nordland fylkeskommune.     

Buffersone med ekstra oppmerksomhet 

I begge skredløpene er det definert en sikkerhetssone et stykke opp fra vegen. De aller fleste skredene i dette området vil stanse før de kommer ned til sikkerhetssonen. I disse tilfellene vil vegen åpnes automatisk etter 30 sekunder.  

- Mange vil nok møte rødt lys og tro at de vil få øye på et skred. I stedet slukker lyset etter kort tid. Slik vil det være, fordi de fleste skredene er små og stopper på god avstand. Men dette kan ikke trafikanten vurdere selv, så rødt lys betyr stengt, og er der for din sikkerhet. Når lyset er slukket, kan du kjøre videre.    

Vegtrafikksentralen sjekker 

Men har skredet gått inn i sikkerhetssonen, og altså er nærmere vegen, holdes vegen stengt fram til Vegtrafikksentralen (VTS) har sjekket nærmere.  

- Det gjøres ved hjelp av kameraer som har sikt mot vegen. VTS kan åpne vegen hvis det er klart, eller ved behov varsle nødetater, og eventuelt skredvakt hvis de ønsker ytterligere vurderinger, sier Pettersen.  

Det er også lagt inn tellesløyfer i vegen som viser antall biler inne i skredområdet.  

Koordinert stengning  

Et skred i Storrona gjør at vegen blir stengt også ved Kvitrona, og omvendt. Det er om lag 1,4 km mellom de to stengepunktene. Dersom vegen forblir stengt ett sted, kan biler slippes ut i motsatt retning. 

Noen vegarbeider gjenstår

Anleggsarbeidene startet høsten 2021. Det er Skred AS som har utført arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune.  Kontrakten med entreprenøren er på omlag 10 millioner kroner ekskl. mva. I tillegg kommer byggherrekostnader. 

Det gjenstår noen vegarbeider som blir tatt til våren.    

Oppgradert anlegg i Gildeskål 

Teknologien har vært i bruk siden 2016 på ni andre steder i landet, så langt.    

På fv. 7438 Sandhornøyveien er det et tilsvarende skredvarslingsanlegg i Sandnesslia.   

- Anlegget der ble oppgradert i fjor med samme teknologi. Nå blir vegen raskt åpnet igjen hvis skredet har stanset på trygg avstand, avslutter Pettersen.    

Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde
Klikk for stort bilde

Et varslingsanlegg som dette er ett av flere mulige tiltak for å gjøre skredutsatt veg tryggere. Men det er ikke egnet alle steder. Suksesskriterier:  

1. Skredet løsner høyt i fjellsiden
2. Skredutsatt strekning kort nok til at man kan passere på kortere tid enn skredet bruker ned til veg. 
3. Trygge stopplasser.  

Anlegget i Bjærangsfjorden tilfredsstiller disse kriteriene. 

Kartet viser tidligere vegnummer. Fv. 452 er i dag fv. 7420.