Fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP).
Thor-Wiggo Skille
Fylkesråd Richard Dagsvik har i sin politiske rolle vært tydelig på at elektrifisering av ferjesambandene i Nordland ikke skal gå ut over tjenestene til nordlendingene. Han forsvarer likevel kostnaden på 40 millioner kroner som er lagt inn i økonomiplanen for de to neste årene.
– Målet her må jo være at man sparer kostnader i andre enden på drifta av sambandet. Av alle samband vi driver, er vel dette det sambandet som egner seg best å kjøre elektrisk, sier fylkesråd Dagsvik.
Ferdig våren 2027
Et nytt fartøy er allerede under bygging. På nyåret går entreprenøren i gang med arbeidene i Festvåg. Blant annet skal det sprenges vekk en del fjell for å gi plass til de elektriske installasjoner og bygg som skal gjør det mulig å kjøre helelektrisk fra 1. januar 2027.
– I Festvåg vil det bli behov for å utvide eksisterende område. Vi bygger et teknisk bygg på rundt 80 kvadratmeter. I tillegg vil det bli satt opp et såkalt ladetårn for tilkopling til ferja når den ligger til kai, forklarer fylkesråd Dagsvik.
Stein til Valvikdalen
Steinmassene som tas ut i Festvåg vil bli kjørt til øverst i Valvikdalen, der det da ligger klart for å kunne rette ut svingene opp mot Festvågfjellet.
– Foreløpig vet vi ikke hvor mye masser som trengs for å breie ut den lille strekningen på fylkesvegen. Men dette er uansett en gunstig plassering av massene, som på et tidspunkt vil komme til nytte i disse svingene, utdyper Dagsvik.
Nye planer ved Festvåg ferjekai.
Nordland fylkeskommune
God plass til infrastruktur
Samtidig med at det bygges nettstasjon, vil det også bli satt opp et lagerbygg, og eksisterende publikumstoalett vil bli flyttet noe. De avsluttende arbeidene og asfaltering er planlagt gjort på våren og forsommeren i 2027.
– Det er greit med plass ved siden av oppstillingsplassene, og vi tror ikke aktiviteten i området skal gå ut over oppstillingsplasser eller parkeringsareal i området, understreker Dagsvik.
Lader i Festvåg
Lading av ferjen vil hovedsakelig foregå på Festvåg ferjekai, der det blir satt opp et ladetårn med ladeeffekt på 3 MW.
– Men vi skal også klargjøre for saktelading ved Misten ferjekai, der ferja ligger om natta. Til dette formålet er det kun behov for å lade med om lag 200kW. På begge sidene er det god tilgang på kraft, så dette prosjektet vil ikke gå ut over annen aktivitet eller næringsetablering i området, påpeker fylkesråd Dagsvik.
– Skal ikke betales av nordlendingene
En tidligere prioriteringsliste for elektrifisering, ble opphevet av fylkestinget. Det er Dagsvik fornøyd med. Blant annet fordi kostnadene på mange andre samband ville vært langt høyere enn det Dagsvik mener er forsvarlig å bruke.
– Alt ligger til rette for sambandet Festvåg – Misten. Ved mange andre samband på Helgeland, er det rett og slett ikke tilgang på kraft, og ny tilførsel vil kreve svært store investeringer. Ved omlegging til elektriske samband er vi tydelig på at kostnadene ikke skal legges på nordlendingene, avslutter fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik.
Informasjon i anleggsperioden
Se nettsiden til prosjektet