Cookie Consent by TermsFeed Kritsik til fergeanbud på Helgeland - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Stilte fylkesråden for samferdsel til veggs om ferjeanbudet til Dønna og Herøy

Gruppeleder for Rødt i i fylkestinget, Synne Høyforslett Bjørbæk, er svært kritisk til at fylkesrådet ikke har tatt hensyn til innbyggeroppropet i det nye anbudet for ferger  til Herøy og Dønna.

Kvinne på talerstol. Foto. - Klikk for stort bildeGruppelder for Rødt i fylkestinget Synne Høyforslett Bjørbælk Thor-Wiggo Skille

Høyforslett Bjørrbæk tok opp saken gjennom et spørsmål til samferdselsråd Marianne Dobakk Kvebsjø under fylkestinget tirsdag.

– Gjeldende anbud på Dønna og Herøy ble innført i januar i fjor. Dette skulle være et kort mellomanbud før et godt, varig og miljøtidsriktig, elektrifisert tilbud med ferje skulle innføres. Samferdselstilbudet med ferje ble i 2023 dårligere, både rutetilbudet og materiellet har fått stor kritikk lokalt, det oppleves utrygt med at reisende ikke kommer seg ut av bilene på trange ferjefiler. Men dette skulle være kortvarig, inntil nytt ferjetilbud og anbud for 2027-2037 skulle fikse elendigheten med det midlertidige tilbudet. 

– Dette noe kortere anbudet som nå gjelder 2023-2026, skapte så stor frustrasjonen lokalt at det endte opp i et innbyggeropprop med uvanlig sterk støtte. Innbyggeroppropet ble behandlet i forrige fylkesting. Vi i Rødt tok innbyggeroppropet på alvor og fremma forslag i tråd med innbyggerforslaget.

– Endelig vedtak i fylkestinget var at innbyggerinitiativet ble tatt til orientering, og Nordland fylkesting ba fylkesrådet vurdere å stille strengere krav enn i dag - til alder og størrelse ved utlysning av nytt anbud på sambandet Sandnessjøen – Dønna.

– Nå er anbudet lagt ut. Anbudet skal vare til 2037. Det vil si at de ungene på Dønna som starter i 1.klasse må leve med dette til de er gått ut av videregående. Det er lenge!

Og vi ser nå at dagens anbud som kom på billigsalg med gamle utrangerte ferjer- det skal fortsette. Det er satt samme rammer på det nye anbudet som er gått ut, som billiganbudet som kjøres i dag.  Og vi klarer ikke å lese ut av dokumentene noen forbedringer for Dønna og Herøy. 

Høyforslett Bjørbæk stilte følgende spørsmål til fylkesråden for samferdsel:

•             Mener fylkesråden dette anbudet tar samferdsel med ferje, innbyggerne og innbyggerinitiativet på alvor? Og at fylkestingsvedtaket om strengere krav til alder og størrelse er oppfylt?

•             Mener fylkesråden at Dønna ikke skal få noen forbedring i samferdselstilbudet, hverken i frekvens, ferjemateriell eller reisekomfort i denne lange perioden som varer i 13 år fremover, helt til 2037.

– Jeg er ikke tilfreds med det svaret jeg fikk fra Marianne Dobak Kvensjø. Her har fylkesrådet valgt å overse det store engasjementet lokalt for å få til en samferdselsløsning som gjør det mulig å bo og leve i Dønna og Herøy. Det er bare to mnåneder siden vi behandla innbyggerinitiativet i fylkestinget. Jeg mener dette er respektløst, og jeg håper fylkesrådet kan gå en runde til på dette mens det enda er mulig.