Cookie Consent by TermsFeed forventninger til flytilbudet - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Store forventninger til flytilbudet i nord 

Propellfly står på flyplass. Passasjerer er på tur om bord i flyet. - Klikk for stort bilde

– Forventningene er store til bedre rutetilbud og lavere pris på flyreiser i nord. Uten trikk, t-bane og firefelts motorveier nært forestående, får kortbanenettet en nøkkelrolle i å løse Nord-Norges transportutfordringer, også i fremtiden. Det sier Arbeiderpartiets gruppeleder i Nordland fylkesting, Odd Arnold Skogsholm.   

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Nylig la regjeringen fram en luftfartsstrategi for framtida. Der bekreftet Regjeringen at målet om flere avganger og lavere billettpriser på FOT-rutene vil gjøre seg gjeldende i de kommende flyruteanskaffelsene. Det er positivt, mener Ap-politikeren. Likevel mener han at rapporten som Oslo Economics utarbeidet for Samferdselsdepartementet i høst, «Forslag til offentlig kjøp av regionale flyruter», har mange svakheter.  

Foto. Mann med mørke briller, svart dressjakke og hvit skjorte står foran en PC, ved en talerstol. - Klikk for stort bildeGruppeleder Odd Arnold Skogsholm (Ap) Trond-Erlend Willassen

– Utredningen sier at med samme flytilbud som i dag vil antall passasjerer reduseres med 6 % i Nord-Norge. Oslo Economics har dessverre gjort hjemmeleksa dårlig. De tar ikke hensyn til store industrietableringer som er planlagt i nord, og heller ikke at offshoreindustrien på Helgeland alene har varslet en økning på 24 % de kommende årene, sier en oppgitt gruppeleder.   

Grønn industri-boom 

Når denne rapporten ikke tar hensyn til at det både i Nordland og lenger nord planlegges for store industrietableringer, kan den ikke tas seriøst, mener Ap-representant Sandra Tønne.  
– Skal vi kunne sikre satsing på næringslivet i nord er vi avhengig av å ha et flytilbud som gjør det mulig. Tilbudet må styrkes med flere avganger, og rutetidene må være bedre tilpasset behovet, sier Tønne, og viser til at det er ventet store nyetableringer både sør og nord i fylket, i tillegg til økt aktivitet innen havbruk.  

Kvinne på talerstol - Klikk for stort bildeSandra Tønne, Thor-Wiggo Skille

– Erfaringen fra andre utbyggingsprosjekter viser utfordringer med å transportere arbeidstakere, til stor kostnad for næringslivet. Et godt flytilbud i hele fylket er en av suksessfaktorene for å kunne utnytte de mulighetene som finnes. 

Betydelig reisebehov  

All aktivitet som foregår i dag vil sammen med de nye etableringene skape et betydelig reisebehov, og det vil skapes flere nye permanente arbeidsplasser som igjen vil gi flere innbyggere til fylket, påpeker Arbeiderpartiets Per Christian Brennvik Jacobsen.  
–Et godt utviklet flyrutetilbud vil være av veldig stor

Mannlig politiker som smiler - Klikk for stort bildePer Christian Brennvik Jacobsen,

betydning for vår region som er i sterk økonomisk vekst. FOT-rutene er også svært viktig for turistnæringen og for helsetransport til Helse Nords sykehus i Bodø og Tromsø. Flyrutene, slik de de er i dag, legger opp til pasientlekkasje fra Helgeland til Trondheim. Det er ofte enklere å reise til Tromsø via Trondheim, noe som selvsagt rammer Helse Nord. I nord må vi styrke tilbudet også med flere ruter til og fra Tromsø, og flybillettene kan heller ikke ha en pris som bare er for de rike, konkluderer Skogsholm. Nye FOT-ruter skal lyses ut i vår, og vil tre i kraft fra 1. april 2024. 

Under følger hele uttalelsen om FOT-rutene, som Arbeiderpartiet håper hele Nordland fylkesting vil stille seg bak.

Uttalelsen fra Arbeiderpartiets fylkestingsgruppe, som de håper hele Nordland fylkesting vil stille seg bak:  

FOT-ruter 

Fra 1. april 2024 vil nye FOT-ruter tre i kraft, og utlysingen for disse anbudene er ventet. Nordland fylkesting har tidligere levert høringssvar som signaliserer tydelige forventninger om bedre tilbud og også lavere priser på flybillettene i FOT-rutenettet. Nylig la regjeringen fram en Luftfartsstrategi for framtida. I denne strategien bekreftet regjeringen at målet om flere avganger og lavere billettpriser på FOT-rutene vil gjøre seg gjeldende i de kommende flyruteanskaffelsene. 

Oslo Economics utarbeidet i høst en rapport, «Forslag til offentlig kjøp av regionale flyruter» for Samferdselsdepartementet, med bistand fra Norconsult og Nord universitet. Rapporten har dessverre mange svakheter. Ifølge utredningen viser prognosen at med samme flytilbud som i dag vil antall passasjerer reduseres med 6 % i Nord-Norge.  

Rapporten tar ikke hensyn til at det i Nordland planlegges for store industrietableringer, noe vi også ser enda lenger nord. Skal vi kunne sikre satsing på næringslivet i nord er vi avhengig av å ha et flytilbud som gjør det mulig. Det betyr at tilbudet må styrkes med økt antall avganger, og rutetidene må være bedre tilpasset behovet for reiser.  

På Helgeland varsler offshoreindustrien en økning på 24% reisende de kommende år. Dette er knyttet til økt aktivitet, samtidig som basene på Helgeland i større grad skal benyttes.  

Vi ser fram mot store industrietableringer i hele fylket vårt. Det er ventet store nyetableringer i Mosjøen, Mo i Rana, på Nesna, i tillegg til økt aktivitet innen havbruk. Det samme ser vi også lenger nord i fylket. Her kommer nye store etableringer i Narvik, på Evenes og ikke minst på Andøya. Det vil være behov for økt antall avganger i både byggefasen av disse prosjektene og driftsfasen. Erfaringen fra andre utbyggingsprosjekter i nåværende FOT-ruteperiode viser det har vært utfordringer med å transportere arbeidstakere, til stor kostnad for næringslivet. Og så er det viktig å fortsatt legge godt til rette for en stor turistnæring i fylket, i Lofoten, på Helgeland – ja, i hele fylket. Et godt flytilbud i hele fylket er en av suksessfaktorene for å kunne utnytte de mulighetene som finnes.  

All aktivitet som foregår i dag vil sammen med de nye etableringene som kommer skape et betydelig reisebehov, og det vil skapes flere nye permanente arbeidsplasser som igjen vil gi flere innbyggere til fylket. Et godt utviklet regionalt flyrutetilbud vil være av veldig stor betydning for vår region som er i en sterk økonomisk vekst, og som bidrar stort til velferdssamfunnet. 

FOT-rutene er også svært viktig for helsetransport til Helse Nords sykehus i Bodø og Tromsø. Flyrutene, slik de de i dag, legger opp til pasientlekkasje fra Helgeland til Trondheim. Det er for mange enklere å reise til Tromsø via Trondheim, noe som selvsagt rammer Helse Nord.  

Det er derfor svært nødvendig med økt frekvens på rutene til og fra Helgeland. Helgeland er godt egnet for flere mellomlandinger på strekningen Bodø – Trondheim, slik det også fungerte godt tidligere. Flere avganger gir mer fleksibilitet. I nord må vi styrke tilbudet også med flere ruter til og fra Tromsø.  

Billettprisene på kortbanenettet er i dag for høye. De skaper en betydelig ekstrakostnad for den enkelte reisende, og for samfunnet. Det er et svært viktig bidrag til økt attraktivitet og rekruttering, tilflytting og bli- og bolyst. Kortbanenettet har vært sentralt, og vil bli viktigere for nordlandssamfunnet framover. 

Fylkestinget har store forventninger til både bedre rutetilbud og lavere pris i nord. Det er ikke tvil om at kortbanenettet skal spille en viktigere rolle også i framtiden.