November 2025
Andreas Henriksen, NFK
I denne perioden kan du kjøre gjennom tunnelen døgnet rundt uten ledebil.
Fra mandag 5. januar klokka 18:00 gjenopptas opplegget med ledebilkjøring på kveldstid og nattestengt med faste tider for gjennomslipp.
– Tunnelen vil fortsatt være åpen for trafikk annen hver helg, men vi vil understreke at dette ikke er en fast ordning. Trafikkavviklingen kommer til å variere gjennom anleggsperioden. Det kan for eksempel bli perioder med behov for å stenge hver helg. Dette henger sammen med hvilke arbeider som pågår, og hensynet til sikkerheten for både trafikanter og mannskap, sier byggeleder Andreas Henriksen i Nordland fylkeskommune.
Omfattende prosjekt
Oppgraderingen av Storvikskartunnelen startet høsten 2025 og skal pågå i halvannet år. Målet er en moderne og tryggere tunnel, i tråd med dagens sikkerhetskrav.
– Dette er et omfattende prosjekt, og vi har stor forståelse for ulempene det medfører. Vi skal gjøre vårt beste for å gjennomføre anleggsperioden godt og effektivt, samtidig som vi ivaretar sikkerhet og hensyn til omgivelsene, sier Henriksen.
Dette skal gjøres i Storvikskartunnelen
Alt av sikkerhetsutstyr, med nødtelefoner og brannslukkere, skal skiftes ut. Det blir nye ventilasjonsvifter, ny belysning, nye rømningslys og nytt automasjons- og nødstrømanlegg. Det blir nødfortau gjennom hele tunnelen. Inne i tunnelen skal det sprenges to store fjellhaller til tekniske bygg. Det kommer også et bygg utenfor på østsiden (bodøsiden). Utenfor byggene blir det havarinisjer.
I tillegg skal eksisterende 28 000 m² vann- og frostsikring brannsikres. Nye 15 500 m² vann- og frostsikring skal dessuten henges opp og brannsikres.
Det er BMO Tunnelsikring AS som utfører arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune.
Trafikkmeldinger i flere kanaler
- 175.no
- Appen Vegvesen trafikk
- Telefon 175
Les mer om prosjektet på egen nettside