Cookie Consent by TermsFeed Støtt får ferjeanløp igjen - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Støtt får ferjeanløp igjen

I nytt anbud som lyses ut for ferjesambandene Sund - Horsdal – Sørarnøy og Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund – Bolga, økes størrelsen på ferjene. – Men ikke minst har vi lyttet til folket på Støtt, og legger inn en ukentlig avgang til og fra Støtt, sier fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.

Portrett av pent kledd kvinne med halvlangt hår foran rød vegg. - Klikk for stort bildeFylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø er glad for å kunne melde at Støtt igjen får et ferjetilbud. Thor-Wiggo Skille

Fylkesrådet har godkjent hvordan ferjetilbudet i Meløy og Gildeskål skal se ut de neste ti årene, fra 1. februar 2025. 

– Vi ønsker å styrke næringslivet og muligheten for bosetting i de to kystkommunene. Vi har lyttet til folket på Støtt, som har vært uten fast anløp siden 2019. Nå gjeninnfører vi muligheten for å ta ferje til øysamfunnet. Ikke minst er dette viktig for reiselivsnæringen, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

Laksesamband

Fylkesrådet har også lyttet til oppdrettsnæringen, når de nå øker kapasiteten for laksetransporten fra Sør-Arnøy i Gildeskål kommune. Sør-Arnøy er hjemsted for lakseslakteriet N950, en stor arbeidsgiver, men ikke minst en stor eksportør med betydelige krav til stabil ferjekapasitet. Antall daglige anløp, øker fra syv til åtte på hverdager. 

– I anbudskriteriene har vi stilt krav til nyere og større fartøy som kan frakte mer laks og andre varer til og fra Arnøyene. Dette er et viktig grep for å støtte opp om den blågrønne næringen i Nordland, en næring som er vår aller største verdiskaper. Ved å øke kapasiteten for laksetransporten, bidrar vi til å sikre arbeidsplasser, inntekter og vekst i regionen, sier Dobak Kvensjø.

Sammensatte behov

Fylkesrådet har også vedtatt å forbedre ruteplanen og hastigheten på fergene i begge sambandene, samt å sikre at de er moderne, miljøvennlige og universelt utformede.

– Vi har også lagt vekt på å ivareta behovene til skoleelever, helse- og omsorgstjenesten, og andre reisende i kystsamfunnene, sier Dobak Kvensjø.

Oppstart 1. februar 2025

Nordland fylkeskommune lyser ut anbud for fergesambandene Sund - Horsdal – Sørarnøy og Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund - Bolga i løpet av bare noen få dager, med kontraktsperiode fra 1. februar 2025 til 31. januar 2035. For begge sambandene stilles det krav til at fartøyene ikke skal være eldre enn fra år 2010.

– Fylkesrådet er selvfølgelig interessert i at så mange operatører som mulig vil delta i konkurransen. Vi krever relativt nye fartøy, fordi et stabilt og godt ferjemateriell vil komme innbyggerne og næringslivet i Nordland til gode, avslutter fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.