OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Titalls tiltak skal gi sommertrafikken flyt

En rekke tiltak på både ferjemateriell, ekstraturer og informasjon, skal gi bedre flyt i trafikken når turistene inntar Nordland for fullt.

Kvinne i sommerbluse på ferjekaia på Dønna. - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø mener alle tiltakene samlet vil gi flyt i sommertrafikken. Anna Brandal

Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H) mener at de mange tiltakene for å gi sommertrafikken best mulig flyt, vil bidra til kortere kø på de 23 ferjesambandene som Nordland fylkeskommune ansvaret for.

– Men noe som banalt som været påvirker også hvor stort presset blir på de ulike ferjene i sommer. Så vi må alle ha litt ekstra tålmodighet i sommermånedene, understreker fylkesråd Kvensjø.

Større og flere fartøy

Det settes inn større fartøy og ekstra fartøy på mange av ferjestrekningene. I tillegg skal det monteres kamera på mange ferjeleier, slik at både lokale innbyggere og tilreisende kan se i sanntid når kjøene begynner å strekke seg.

– Kameraene vil du finne både Statens vegvesen sine vegkart, men vi vil også samle en oversikt på Reis Nordland sine sider. Det vil komme bortimot 20 kameraer på ferjeleiene etter hvert som vi får tatt unna monteringsarbeidet. I tillegg har vi et samarbeid med Statens vegvesen, der vi legger ut informasjon på de elektroniske skiltene langs E6. Snart kommer det skilt ved Ulsvåg, der vi kan melde hvis det er fullt på ferjen fra Skutvik til Svolvær, forteller Kvensjø.

God dialog med selskapene

Fylkesråden påpeker at fylkeskommunen har tett dialog med de ulike operatørene. Utfordringene knyttet til mannskapsmangel er særlig sårbar i sommermånedene når også operatørselskapene skal avvikle ferie for sine ansatte.

– Vi har stilt klare forventninger til selskapene om at de må ha gode backup-løsninger og beredskap for både sykdom hos mannskap, og for når det oppstår tekniske feil på materiellet. Vi er helt avhengig av at selskapene gjør en god jobb, slik at de reisende kan stole på et stabilt og forutsigbart tilbud – også i sommermånedene, understreker Kvensjø.

Reiselivet trenger kapasitet

Fylkesråden minner om at reiselivsbedriftene i Nordland gjør en kjempejobb med å selge inn sine produkter. Og legger til at vi ikke må glemme at reiselivet er en viktig næring for Nordlands utvikling og attraktivitet.

– De er svært positivt at det kommer tilreisende til det vakre fylket vårt. Vi forlenger eksempelvis sommersesongen på ferja mellom Senja og Andøya også dette året. Selv om det er utfordrende å ta 100 prosent høyde for det økte presset på kapasiteten, mener jeg at alle tiltakene til sammen vil gi nokså god flyt i trafikkavviklingen de kommende månedene, sier fylkesråd Kvensjø.

Ferjeverter

Det er en kjensgjerning at det uansett vil bli noe kø på de mest trafikkerte sambandene. Fylkesråd Kvensjø er derfor glad for at det på de fleste strekningene langs fylkesveg 17 vil bli ansatt ferjeverter som skal ordne køen og gi informasjon til de reisende.

– Det handler mye om å få informasjon ut til de som blir berørt. Vi har allerede hengt opp skilt med QR-koder på de aller fleste ferjeleiene. Her vil alle reisende kunne få mer informasjon både om rutetider og om eventuelle forsinkelser, sier Kvensjø.

Pendlerbevis

For de fastboende er det ved noen strekninger innført prøveordning med pendlerbevis. Det gjelder sambandet Søvik – Herøy, og det samme vurderes på Melbu – Fiskebøl og Festvåg - Misten. Dette for at de som pendler til og fra øyene ikke skal berørt av det økte reisetrykket som man vet kommer i forbindelse med turistsesongen.

– I tillegg er operatørene instruert til å gå ekstraturer ved behov der det er mulig uten å komme i konflikt med arbeids- og hviletidsbestemmelsene, avslutter Kvensjø.

 Oppdatert ruteinformasjon finner du på Reis Nordland:

I følgende samband settes det inn ekstra fartøy:

  • Vennesund – Holm (1. juni til 31. august)
  • Igerøy - Horn/Igerøy – Tjøtta (1. juni til 31. august)
  • Tjøtta – Forvik (20. juni til 17. august)
  • Jektvik – Kilboghamn (1. juni til 31. august)

 

I følgende samband er det utvidet ruteplan sammenlignet med vinterruten:

  • Horn – Andalsvåg (1. juni til 31. august)
  • Søvik – Austbø – Herøy – Brasøy (1. juni til 31. august)
  • Nesna – Levang (1. juni til 31. august)
  • Forøy – Ågskardet (1. juni til 31. august)
  • Festvåg – Misten (1. juni til 31. august)
  • Digermulen – Finnvik. (23. juni til 17. august)

 

Gryllefjord – Andenes (16. mai til 23. september, utvidet ruteplan 13. juni til 24. august)

I juni, juli og august forlenges fergeruten Svolvær – Skrova med to tur-returer til Skutvik.

 

I følgende samband settes det inn større fartøy sammenlignet med vinterruten:

  • Melbu – Fiskebøl (1. juni til 31. august)
  • Horn – Igerøy (1. juni til 31. august)
  • Sandnessjøen – Dønna – Løkta (30.06 – 03.08)