Cookie Consent by TermsFeed To fartøy lagt til kai (21.1.2022) - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

To fartøy lagt til kai (21.1.2022)

Det er oppdaget skade på skrogene til søsterfartøyene Liv Grannes og Sigrid Sigurdsdotter. Begge fartøyene er lagt til kai. 

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Det er oppdaget skade på skrogene til søsterfartøyene Liv Grannes og Sigrid Sigurdsdotter. Fartøyene er eid av Nordland fylkeskommune, men driftes av Torghatten Trafikkselskap AS i sambandene mellom Sandnessjøen, Herøy, Vega og Brønnøysund. Begge fartøyene er lagt til kai, og vil bli undersøkt av sjøfartsmyndighetene. 

-Sikkerheten kommer selvsagt først. Da skadene ble oppdaget på Sigrid Sigurdsdotter, ble fartøyet umiddelbart lagt til kai. Også søsterfartøyet ble umiddelbart undersøkt og viser samme skade, forklarer seksjonsleder på Mobilitet i Nordland fylkeskommune, Tone Øverli. 

Sjøfartsmyndighetene er informert 

Det var ingen dramatikk rundt hendelsen da man oppdaget skadene. Sjøfartsdirektoratet er informert, og vil undersøke begge fartøyene, for å vurdere om de kan seile for egen maskin til verksted. 

-Begge fartøyene vil nødvendigvis bli ute av drift en periode. Omfanget av skadene må undersøkes, repareres og ikke minst godkjennes av sjøfartsmyndighetene før de kommer i drift igjen. Hvor lang tid dette vil ta er for tidlig å si noe om, underbygger Øverli. 

Hva er feil? 

Øverli regner med at noen vil stille spørsmålet om karbonskrog er egnet å bruke på en hurtigbåt på en værhard kyst. Hun påpeker at årsakssammenhenger vil bli grundig belyst av både verksted og sjøfartsmyndigheter. 

-Vi har flere båter laget i samme materiale, og som gjør en utmerket jobb langs Nordlandskysten. På Liv Grannes og Sigrid Sigurdsdotter er det funnet en skade i konstruksjonen rundt eksosutløpet, men hva som er årsaken til denne skaden på kanalen mellom skrogene, er alt for tidlig å si noe om. Dette vil bli undersøkt grundig, og fartøyene vil naturlig nok ikke komme i drift før alt er reparert og godkjent, understreker Øverli. 

Reservefartøy 

Allerede er et reservefartøy leid inn fra Lovund Skyss for å ivareta den ene ruten. I tillegg vil Torghatten Trafikkselskap AS arbeide videre med å skaffe reservefartøy snarest mulig til den andre ruten. 

-Det vil bli lagt ut informasjon på Reisnordland.no med ruteendringene og eventuelle konsekvenser for korresponderende trafikk, forklarer Øverli. 

Sammen med Torghatten 

Øverli er svært fornøyd med at Torghatten Trafikkselskap AS har snudd seg raskt for å få tak i alternative fartøy, når begge båtenene på kort varsel ble tatt ut av trafikk. 

-Vi jobber tett sammen med Torghatten for å løse dette på best mulig måte. Og beklager til de reisende for ulempene dette medfører. Vi vil selvsagt jobbe så raskt som over hode mulig for å få Liv Grannes og Sigrid Sigurdsdotter tilbake i drift. Men sikkerheten kommer alltid i første rekke, avslutter Øverli.