Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø satte Nordland på kartet undre høringen på NTP.
Thor-Wiggo Skille
– Nord-Norges største vegprosjekt E10 Hålogalandsvegen ble påbegynt i fjor og knytter Hålogalandsregionen og sør-Troms tettere sammen. Prosjektet skal stå ferdig i 2028. Derfor haster det med å få prioritert oppstart av de tre tilstøtende strekningene mot Sortland bru, mot Harstad og mot Hålogalandsbrua, med kryssing av Tjeldsundet med tunnel, sa en tydelig fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Kyst til marked
Kvensjø påpeker at det er mye som går bra i Nordland. Det er stor optimisme og et sterkt og voksende næringsliv innenfor de fremtidsnæringene regjering og Storting ønsker å satse videre på.
– Verdiskapingen og eksporten fra Nordland er svært stor, også sett i nasjonal målestokk. Da er vi avhengig av god infrastruktur og gode samferdselstilbud. Vi skal trygt og raskt frem, og næringslivet er avhengig av få sine varer fra kyst til markedene, underbygger Kvensjø.
– Nordland må prioriteres høyere
Samferdselsråd Kvensjø viser til at regjeringen sier at samferdselsmidlene skal fordeles mer rettferdig og over hele landet.
– Det opplever vi ikke å være tilfelle. Nordland er tilgodesett med kun 3,3 prosent av de samlede prosjektene som omtales i transportetatenes investeringsporteføljer. Dette på tross av at vi er et av de største fastlandseksport-fylkene med andel på 9,3 prosent. Dette samsvarer dårlig med regjeringens og Stortingets ambisjoner for nordområdene, argumenterer Kvensjø, og argumenterer for den nye geopolitiske situasjonen som hun mener bør vektlegges enda sterkere.
Lofoten
Lofotprosjektene på E10 må ifølge Kvensjø prioriteres.
– E10 Nappstraumen – Å må få byggestart i første periode. Det fremstår uklart og vagt hva slags ambisjoner regjeringen har for denne strekningen, som nå er foreslått i Statens vegvesen sin utviklingsportefølje. Dette prosjektet må prioriteres med planleggingsressurser, slik at prosjektet kan realiseres i andre periode av NTP, argumenterer Kvensjø.
Jernbane blir stadig viktigere
Hun påpeker også behovet for å satse på de to jernbane-strekningene i nord.
– Vårt næringsliv ønsker å frakte mer gods på bane. Men forslaget til NTP har lave og uklare ambisjoner for Ofotbanen og Nordlandsbanen. Ofotbanen er kritisk viktig for transport av sjømat og mineraler til Europa, og dagligvarer og post fra sør til nord. Banen har lenge vært presset til sitt ytterste. Selv om strekningen bare utgjør 1 prosent av Norges samlende jernbanenett, så frakter strekningen 60 prosent av den samlende norske tonnasjen på norsk jernbane. Annenhver handlepose i Nord Norge har kommet nordover via tog. For Ofotbanen er det kun én løsning, og det er dobbeltspor, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.