Cookie Consent by TermsFeed –Uredelig av regjeringen - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

–Uredelig av regjeringen

–At regjeringen vil senke prisene på ferjer er på høy tid. Etter forslag i StortingetInnkjøring til ei tom ferje. Snøkledte fjell i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeFerjekuttet må være reelt, mener Bent-Joacim Bentzen, har dette nå bredt politisk flertall. Men planen med å først kutte prisene, for deretter å legge på igjen momsen, er langt på veg å lure folk, mener fylkesråd Bent-Joacim Bentzen.

Fylkesråden er svært enig i intensjonene med å kutte ferjeprisene, men påpeker at rammeoverføringene fra staten bør reflektere de store kostnadene som ligger i å drifte mange ferjestrekninger.
–Nå er hele kystbefolkningen fornøyde med det foreslåtte kuttet på 25 %, men når kuttet tas før momsen legges på, så blir innsparingene mindre enn folk tror. Dette skjer 1. oktober i henhold til regjeringens plan. Å villede kundene på en slik måte er ikke smart, mener Bentzen.

Stor forskjell i kostnader

Fylkesråden peker også på at kostnadsbildet er forskjellig rundt omkring i Norge. Det er dyrere å drive ferjer der det er få kunder, og en enkelt billett kan i noen tilfeller bli sponset med over tusen kroner, i andre tilfeller mange hundre kroner.
–Det er det viktig å ha med seg når man lover å kutte alle billetter med 25 %, og da må kompensasjonen fra regjeringen ta høyde for det, inklusiv moms. Hvis ikke kommer mange kunder til å bli svært skuffet, sier Bentzen, som likevel er fornøyd med at det skal tas grep etter at Stortinget har instruert regjeringen.
Bent-Joacim Bentzen - Klikk for stort bildeBent-Joacim Bentzen Trond-Erlend Willassen  – Lavere ferjepriser betyr mye for folk og næringsliv langs Nordlandskysten. Det såkalte ferjeopprøret startet i Nordland. Ikke så rart med tanke på at svært mange er avhengig av de 23 ferjesambandene vi opererer, sier han.

Usikre tall

For Nordlands del betyr kuttene på 25 prosent at staten årlig må tilføre Nordland fylkeskommune rundt 50 millioner ekstra kroner. Bentzen er usikker på de reelle tallene siden oppdraget ikke kommer før revidert nasjonalbudsjett er vedtatt i Stortinget. Blant annet er det ikke avklart om den reduserte momsen som staten innførte som et koronatiltak i fjor vår, vil bli videreført.
–Fjoråret var på mange måter helt utenom normalen, med minsket trafikk på vårparten, men med svært stor trafikk gjennom sommermånedene, da reiselivsnæringen opplevde to korte, hektiske måneder med svært stort press på ferjesambandene. Det er mange faktorer som ikke er helt avklart i forslaget som regjeringen legger opp til i sitt reviderte nasjonalbudsjett, men fylkeskommunen vil selvsagt følge opp og gjøre den prisreduksjonen Stortinget har sagt så snart som mulig, konstaterer Bentzen.