Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø er fornøyd med at tilbudet mellom Andøya og Senja nå utvides.
Thor-Wiggo Skille
Med økende trafikken på fergesambandet, som hovedsakelig består av turister, noen busser, men også noe næringstransport, er det et tydelig behov for å utvide sesongen.
– 2022 ga rekordtall, og veksten har fortsatt i 2023, med en økning på ytterligere 1025 personbilenheter, dvs. en økning på 4,5 prosent, påpeker fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø.
Rekordtall legger grunnlaget
Kvensjø sier at det er fornuftig å utvide sesongen ut september måned.
– Fergesambandet Andens – Gryllefjord er et viktig samband for reiselivsnæringen. Vi ønsker å legge til rette for at flere besøkende kan oppleve den vakre naturen og kulturen i regionen, sier Dobak Kvensjø.
Samarbeid med Troms fylkeskommune
Fergesambandet Andenes - Gryllefjord er et samarbeid med Troms fylkeskommune, hvor netto driftsutgifter deles mellom partene. Det er Troms fylkeskommune som ivaretar anbudsutlysning og kontraktsoppfølging.
– Gjeldende kontraktsperiode er 18.05.2021 – 03.09.2023 med opsjon på 1 + 1 år. Første opsjon er utløst, så kontraktens utløpsdato er 03.09.2024. Jeg har tro på at vi i dialog med operatør får utvidet seilingsperioden til ut september, underbygger Kvensjø.
M/F Stetind
Torghatten Nord AS betjener ruten i dag, med fartøyet M/F Stetind. Ferjen er bygd i 1977 og har en kapasitet på 49 personbilenheter og 200 passasjerer. Rutetabellen har to avganger i hver retning i skuldersesongen, altså i perioden fra oppstart til rundt 10. juni, og igjen fra midten av august og til sesongslutt.
– I primærsesong er det tre daglige turer t/r. Nå satser vi på å utvide tilbudet til ut september, men da med to daglige avganger hver vei, sier Dobak Kvensjø.