OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Viderefører Newton-rom neste skoleår

Nordland fylkeskommune vil finansiere Newton-rommene i Svolvær, Sortland, Narvik og Sandnessjøen også neste skoleår. Fylkesråd for utdanning Joakim Sennesvik (H) varsler samtidig en reorganisering av realfagsundervisningen i den videregående skolen i Nordland. 

Smilende mann framfor en murvegg. Foto. - Klikk for stort bildeFylkesråd for utdanning Joakim Sennesvik. Thor-Wiggo Skille

–Realfag er viktig. I Nordland er mange næringer avhengig av at folk har realfaglig bakgrunn, så la det ikke være noen tvil om at dette fylkesrådet satser på realfag.

–Samtidig innhentes vi av store prisøkninger på varer og tjenester, i en urolig verden. Økte kostnader uten at inntektene øker tvinger oss til å tenke alternativt. Det gjelder også Newton-rommene, som uten tvil er et bra tilbud for noen. Men også kostbare for oss å drive, sier Sennesvik.

Trenger revitalisering 

–Derfor starter jeg nå på et arbeid sammen med First Scandinavia som vil involvere skolene og andre interessenter for å få på plass et helhetlig realfagstilbud som vil treffe alle elevene i videregående skole enda bedre, og som også vil rette seg bedre mot yrkesfagelevene. Dette vil være en del av satsingen på å øke gjennomføringen i videregående skole.

En slik revitalisering av realfagssatsingen er nødvendig for at skolene våre skal kunne utdanne elever med interesse for realfagene inn i høyere – og høyere yrkesfaglig utdanning. Behovet for leger, ingeniører og annet personell med realfaglig bakgrunn er stort i Nordland.  

Industri og næringsliv må med

–I et slikt samarbeid trenger vi å få industri og næringsliv med på laget. Bidrar arbeids- og næringslivet inn med ressurser, kan elevene i de videregående skolene i Nordland få en kompetanse som ikke bare er praktisk, men også relevant. Her kan for eksempel TechLab, Vitensenteret og Andøya Space – Education inviteres inn sammen med kommuner og relevante næringslivsaktører.  

–Det er tidkrevende å få på plass gode finansieringsløsninger, samt finne eksterne aktører som ønsker å bidra inn, men det jobbes nå målrettet med dette. Konseptet innebærer utviklingen av ny driftsmodell, ny distribusjonsmodell, og en plan for et arbeid med bedre drift og kontinuitet for Newton-rommene i Nordland fylkeskommune. Det vil komme en fylkestingssak om dette til høsten, sier fylkesråden.