OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vil gjøre Hadfast statlig

Fylkesrådet vil søke omklassifisering av fylkesveg 78 fra E6 og ut til Herøy og Dønna, inkludert ferjesambandene. – Staten må ansvar for våre viktigste næringsveier, påpeker fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

To kvinner og to menn oppstilt, trapp i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeOrdførerne i Herøy, Dønna og Alstahaug er fornøyd med at fylkesrådet følger opp kommunenes ønsker om omklassifisering. Nordland fylkeskommune

Alle de tre kommunene Herøy, Dønna og Alstahaug har bedt Nordland fylkeskommune om å søke omklassifisering av fylkesveg 78 fra E6 og ut til Herøy og Dønna til riksveg. Omklassifiseringen omfatter også fergestrekningene Søvik - Austbø - Flostad og Sandnessjøen - Bjørn.

– De økonomiske rammene som Nordland fylkeskommune er tildelt, gjør det utfordrende å holde tritt med kostnadsveksten i veg- og ferjedriften. Vi vil spille på lag med kommunene, og når de ønsker å få gjort om sambandet til et riksvegsamband, støtter vi selvsagt dette. Jeg regner med at fylkestinget også vil støtte dette forslaget, sier fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.

Med mål om fastlandsforbindelse

Målet på kort sikt er å forbedre tilbudet slik som innbyggere og næringsliv etterspør. Men Kvensjø sier den viktigste grunnen selvsagt er å styrke mulighetene for å komme i mål med det store samferdselsprosjektet som skal ende i en fastlandsforbindelse.

– Kostnadsbildet på et fastlandsprosjekt i denne størrelsen vil aldri kunne dekkes inn utelukkende i Nordland fylkeskommunes regionale transportplan og økonomiplaner. Det vil kunne gå på bekostning av alle andre vegprosjekter i Nordland i mange tiår framover, påpeker Kvensjø.

Skaper store inntekter

Fylkesråden slår fast at når det likevel må statlige midler på banen for å realisere Hadfast, så vil muligheten for å nå fram i køen være adskillig bedre hvis veien og fergeforbindelsene også er statlige.

– HALD-kommunene Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna på ytre Helgeland er en viktig næringsregion i Nordland. Særlig eksporten av oppdrettsprodukter er omfattende, og effektiv transport ut til markedene er avgjørende. Dette er næringsvirksomhet som også gir betydelige inntekter til staten Norge. Dette er også en del av bildet som vi vektlegger når vi mener dette vegsystemet burde være statlig, argumenterer Kvensjø.

– Alt for små bevilgninger

I motsetning til mange andre sammenlignbare regioner i Nordland, har ikke Ytre Helgeland riksvegtilknytning til E6. Forvaltningsformen i 2010 og Regionreformen i 2020 overførte store deler av det viktigste vegnettet og mange ferjesamband til fylkeskommunene. Fylkesråd Kvensjø påpeker at staten dessverre ikke har fulgt opp disse reformene med tilstrekkelige økonomiske midler.

– Det er beklageligvis slik at på grunn av manglende økonomiske overføringer, framstår det som fordelaktig at veg og ferjesamband har riksvegstatus, da staten i større grad følger opp eget vegnett med mer robuste bevilgninger, underbygger Kvensjø.

Fra kyst til marked

Fylkesrådet i Nordland har i sin politiske plattform inkludert et punkt hvor det heter at fylkesrådet vil «Videreføre Kyst-til-markedsstrategien, herunder jobbe for overføring av viktige næringsveier til staten.»

– Staten har i utgangspunktet en vesentlig sterkere finansiell stilling enn fylkeskommunen, og dermed helt andre forutsetninger for å ivareta de reelle behovene for å utvikle ferjetilbudet ut til Herøy og Dønna, understreker Kvensjø.

Fortsetter uansett arbeidet

Fylkesråden slår samtidig fast at fylkesrådet parallelt med en søknad om omklassifisering, vil fortsette det igangsatte arbeidet med Hadfast i fylkeskommunal regi.

– Det vil være usikkerhet knyttet til statens behandling av søknaden, og vi mener det er viktig å opprettholde framdriften og at arbeidet ikke skal stoppe opp i påvente av Samferdselsdepartementet sin behandling, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.

Fornøyde ordførere

Ordførerne i Herøy, Dønna og Alstahaug er svært fornøyd med fylkesrådet følger opp kommunenes ønsker om raskt å få omklassifisert veg og ferjesamband under statlige vinger.

– Vi har hatt veldig god dialog med fylkesrådet i denne saken. I en slik sak er det avgjørende at vi kan spille på lag i utviklingen av regionen. Da blir fylkeskommunen en viktig brikke i dette arbeidet, påpeker et samstemt ordførerkollegium.