Cookie Consent by TermsFeed Ønsker satsing på samferdsel i Ofoten. - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vil ha samferdselssatsing i Ofoten

Posisjonen fylkestinget ønsker økte investering i kritisk infrastruktur i Narvik og omkringliggende områder. 

Fire personer på ei kai. Foto. - Klikk for stort bildeGruppeledere på Fylkestinget;: Frra venstre Kim Haugan Schei (Sp) , Cecile Hegge (V) Stig Tore Skogsholm (H) og Rune Østergren (FrP) Trond-Erlend Willassen

– Det er nødvendig både for næringslivet og å sikre effektiv mobilisering og støtte til Forsvaret og våre allierte. Ofotbanen og E6 Narviktunnelen henger sammen og er kritiske i et beredskapsperspektiv, sier gruppeleder for FrP Rune Østergren.

– IJeg vil påstå at Ofotbanen allerede var den viktigste jernbanestrekningen i Norge før Sverige og Finland gikk inn i NATO. Nå er den suverent viktigst, for nå handler det ikke «bare» om næring, men om sikkerhet og beredskap. Dette er argumenter det ikke kan være mulig å overse, spesielt etter at regjeringen har lansert en meget ekspansiv langtidsplan for Forsvaret, poengterer Høyres gruppeleder Stig Tore Skogsholm.

– Med tidens behov har en av de viktigste ferdselsåre i Nordland blitt for høyt belastet. Det går ut over innbyggernes luftkvalitet og det rammer logistikken innen samferdselen. En omlegging av E6 er helt nødvendig. At vi sikrer en stabil jernbanekrysning med økt kapasitet vil gi store fordeler for godstransporten vil være en viktig investering for Nordland og samarbeidet med nabolandet vårt, sier Venstres gruppeleder Cecilie Hegge.

Senterpartiets Kim Haugan Schei er tydelig på at arbeidet med både Ofotbanen og tunnel må intensiveres.

– Utenfor Nordland er det altfor liten forståelse for viktigheten av Ofotbanen, hvilke godsmengder som fraktes her, og dens rolle med tanke på industri og næringsliv, livsviktige forsyninger og forsvar av Norge.

Det er langt på overtid at disse tiltakene tas på alvor av regjering og storting. Når trafikken er på det verste på dagen, er det risikabelt for utsatte som eldre med helseutfordringer eller barn og oppholde seg i sentrum på grunn av støvproblematikk og forurensning(tunnel). Dobbeltspor har vært tema «av og på» gjennom alt for lange tider. all den tid flere kryssnings-spor er et tiltak som har midlertidig effekt, er det ikke til å komme unna at dobbeltspor er det vi trenger og må ha!, sier Østergren

Han fremmer nå forslag til en uttalelse regner med får bred tilslutning også ut over posisjonspartiene  fylkestinget som han håper og tror å få de andre representantene med på. 

Under er uttalelsen i sin helhet.

Narvik har en sentral rolle som logistikk-knutepunkt i Nordland og nord for øvrig. I Narvik møter Ofotbanen vei fra alle kompassretninger, en av Norges to havner definert av EU som satsings-havner. Narvik Havn er isfri året rundt. Næringsliv og vekst med stort potensiale for nordområdene, avhenger av pålitelig infrastruktur og at flaskehalsene løses innen samferdsel. Siste tiden har vi sett utkommet av at Ofotbanen er enkeltsporet, da en avsporing sørget for at banen var stengt i to måneder, med de tapene det påførte næringsliv og samfunnet. Manglende tunnel for tungtransporten gjennom sentrum tilspisser det hele ytterligere, da stengt bane øker veitransporten.

 Slik som situasjonen er nå er enkeltsporet bane og en flaskehals med over 1000 trailere i døgnet blokk i stå gjennom Narvik sentrum hver eneste dag, en effektiv stopper for utvikling og vekst, der rundt 60% av alt gods på bane her på berget kommer inn over Ofotbanen og omlastes til vei og sjø. Støvproblematikken i sentrumsnære områder er tidvis dramatisk. Tar man inn over seg det nye forsvarspolitiske bildet vi ser gjennom konflikten i Ukraina, er dette også en sak som handler om nasjonal forsvarsevne. 

Sverige og Finland med i Nato gjør behovet for fungerende infrastruktur, og da dobbeltspor på Ofotbanen spesielt, helt nødvendig. Det er ikke slik at vi i en eventuell skarp situasjon kan be om pause når en avsporing setter den enkeltsporede banen ut av spill, eller at militære kolonner som landsettes på sørsiden av Narvik og skal nordover, ender i kork gjennom Narvik sentrum. 

Økt investering i kritisk infrastruktur i Narvik og omkringliggende områder er nødvendig for å sikre effektiv mobilisering og støtte til Forsvaret og våre allierte. Ofotbanen og E6 Narviktunnelen henger sammen og er kritiske i et beredskapsperspektiv.

Dette er ikke en lokal sak for Narvik. Det er ikke en gang en regional sak bare for Nordland. Det er en nasjonal sak der rikets sikkerhet er det som står på spill! 

Nordland fylkesting ber storting og regjering prioritere dobbeltspor på Ofotbanen og E6 tunnel Narvik sentrum!