Cookie Consent by TermsFeed Vil sette ned fartsgrensen i Vesterålsgata - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vil sette ned fartsgrensen i Vesterålsgata

Portrett av dame med grønn plen og trær i bakgrunnen - Klikk for stort bildeFylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande. Thor-Wiggo Skille

Nordland fylkeskommune har sendt en anmodning om å redusere fartsgrensen på en strekning på 800 meter i Vesterålsgata i Sortland sentrum.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande, har sendt henvendelse til Statens Vegvesen om å få satt ned fartsgrensen til 40 kilometer i timen over en strekning på 800 meter av Vesterålsgata i Sortland sentrum.

– Det har over langt tid vært etterlyst lavere fart gjennom Sortland sentrum. Nå ber vi om at fartsgrensen settes ned fra nord for rundkjøring mot Gårdsalléen, og til sør for Søndre Frydenlund allé, sier fylkesråd Sande.

800 meter 40-sone

Kommunen har bedt om nedsatt hastighet på en tre kilometer lange strekningen, men både Statens vegvesen og fylkeskommunen har tidligere konkludert med at det ikke er grunnlag for å sette ned fartsgrensen på hele denne strekingen.

– Det vil være mer effektivt med 40-skilting der behovet er størst. Da opplever bilistene en endring som får ned farten. Blir 40-sona for lang og det ikke er samsvar mellom det som oppleves langs vegen og fartsgrensen, vil respekten for skiltinga undergraves og det kjøres fortere, argumenter Sande.

Myke trafikanter

Fylkesveg 82 Vesterålsgata, har en stor mengde myke trafikanter som krysser veien på den 800 meter lange strekningen. Vegen er en del av Nasjonal sykkelrute 1 og er den strekningen med tredje mest trafikk av alle fylkesveier i Nordland.

– Det er viktig at vi finner en god balansegang mellom hensynet til myke trafikanter, lokal trafikk og gjennomgående trafikk. Fartsgrensene må bli forstått som korrekt, og vil da bli respektert, sier Sande.

Mulig utvidelse i sør

Fylkesråden har tro på at anmodningen om nedsatt fartsgrense som nå er sendt til Statens Vegvesen som skiltmyndighet, vil kunne bli vedtatt, fordi den foreslåtte reduksjonen ivaretar alle hensyn, og er innenfor skiltforskriftens mulighetsrom.

– Etter hvert kommer det ny rundkjøring på Kjempenhøy i sør. Når den er på plass, må det gjøres en helhetsvurdering om hvorvidt 40-sona bør utvides noe sørover for også å omfatte rundkjøringa, avslutter fylkesråd Monika Sande.